Tech in Asia05.11.2023

​De designcultuur van Hyundai ligt in Seoul gewoon op straat


Het succes van het Zuid-Koreaanse Hyundai is inmiddels wel bekend. Als je als nummer 3 op de ranglijst van meest succesvolle automerken staat -en eigenlijk zelfs nog maar een runner-up bent- zijn de verwachtingen hoog. Het succes is vooral een optelsom van een aantal modellen dat de laatste jaren op de markt is gekomen. Zowel van het huismerk zelf als van Kia die het platform deelt waarop onder andere de Hyundai Kona en de Ioniq 5 staan. Vrijwel alle bolides vanaf 2020 behoren inmiddels tot de bestverkochte auto’s in Europa en in Nederland.

Om die positie in een sterk concurrerende markt te veroveren moet er van alles aan de hand zijn. Beter gezegd, alles moet wel kloppen, zowel op het gebied van kwaliteit, garantie als pricing. Maar nog belangrijker, de auto’s moeten een groot publiek aanspreken, geliefd zijn en inspelen op een veranderende markt waarin elektrisch rijden steeds belangrijker wordt. Elektrische auto’s (EV’s) zijn hot en dat is niet alleen in ons landje. EV’s zijn zelfs langzaam de norm aan het worden al duurt nog wel een aantal decennia voordat de laatste benzinemotor zonder brandstof komt te staan.

Het aanspreken van een groot publiek valt en staat ook met het design. Een proces dat soms jaren kan duren, zeker als het om een conceptcar gaat. Zeg maar de blueprint, de moeder, het origineel waarvan alle volgende modellen zijn afgeleid. Dit zijn de modellen waar designers volledig op los kunnen gaan. Zelden komen deze modellen ook daadwerkelijk 1:1 op de markt. Design is vaak een creatief proces wat in het onderbewustzijn ontstaat. Ingegeven door beelden waar van je soms zelf niet weet waar ze vandaan komen. Snippets die een optelsom zijn van herinneringen, ervaringen die door cultuur, tijdsbeeld en trends.

Toch lijkt het toch voor designers niet altijd even makkelijk als het om elektrische auto’s gaat. Vaak is neus van een EV zo’n beetje het achtergebleven kindje. Van ‘hoe kun je het verzinnen’ tot aan vernieuwend of ‘never seen before’. Wat dat betreft lijken de design iconen van Hyundai een soort ‘carte blanche’ te hebben. De vraag is wel waar zijn hun inspiratie vandaan halen, want toeval bestaat niet.

Een studiemodel van de N series is een voorbeeld waarin designers helemaal los zijn gegaan
Een studiemodel van de N series is een voorbeeld waarin designers helemaal los zijn gegaan

Only for Creatives of toch niet

Of het design allesbepalend is voor een automerk is niet helemaal waar. Maar uiteindelijk wil je wel het liefst een auto die ook mooi is, die past bij jouw lifestyle, een auto waar de buren (het is te hopen voor de eigenaar) met gepaste jaloezie naar kijken. Precies als alles lijkt te kloppen wat prijs en kwaliteit betreft, kan juist het design de doorslaggevende factor zijn.

Soms is het design een logisch gevolg van het verleden en is een element een metafoor voor het uiteindelijke ontwerp. Zo gaan we voor de oorsprong van het bijzondere design van verlichting van de Ioniq 5 terug naar een coupéversie van de Hyundai Pony uit de vorige eeuw. De eerste vertaling van de hoekige vormen van de koplampen stond model voor de vierkante lichten met led verlichting in een conceptcar die uiteindelijk de inspiratie zijn geworden voor de totale voorkant van de Ioniq5.

De vraag is alleen: waar komt het idee vandaan om die eerste lampen van de Pony te gebruiken? Het is het verborgen leven van de designer waarvan hij zich waarschijnlijk niet meer weet te herinneren hoe hij dat heeft bedacht. En dan kunnen allerlei dingen die je dagelijks tegenkomt uiteindelijk je helpen bij je uiteindelijke idee. En wie weet lag dat idee gewoon op straat, zonder dat je dat je ooit gaat herinneren. Design en cultuur zijn in Zuid Korea nauw met elkaar verbonden en zijn een blijvende inspiratiebron waarvan het gezicht iedere dag veranderd.

Design in een winkel in Seognsu-dong, een tegendraadse vorm van minimalisme
Design in een winkel in Seognsu-dong, een tegendraadse vorm van minimalisme
Waterzakken by Burberry, prijs onbekend
Waterzakken by Burberry, prijs onbekend
Als je dan toch samples weg wil geven doe het dan gelijk goed
Als je dan toch samples weg wil geven doe het dan gelijk goed
Een spleetje tussen je tanden los je niet op met een beugel
Een spleetje tussen je tanden los je niet op met een beugel
Toiletpapier als merk, hier ga je je nergens over verbazen
Toiletpapier als merk, hier ga je je nergens over verbazen

Wandeling met Diana Kloster, designer van de Hyundai Kona in Seognsu-dong

Hoe geweldig is het als je kans krijgt om af te spreken met Diana Kloster in in Seoul om met haar te praten en samen te ervaren waar zij inspiratie vandaan haalt voor haar ontwerpen. Voor Diana is het belangrijkste het vinden van een balans in alles, deels geïnspireerd door het land, de menselijke waarden en de rust. Die rust staat in een schril contrast met het leven in Seoul waar op iedere hoek van de straat wel iets gebeurt. Hier zijn het juist de draadjes die je oppakt en die je onzichtbaar meeneemt in je design. Het is ook hoe de technieken van ambachtslieden vertaald worden naar wat Hyundai wil gebruiken bij de productie van hun modellen.

Diana haalt haar inspiratie vooral uit de straten in Seognsu-dong. Inmiddels uitgegroeid tot de meest trendy en creatieve plek in Seoul. In Seongsu-dong is niets hetzelfde en blijft niets hetzelfde. Na mijn eerste bezoek aan dit deel van Seoul lijkt het te kloppen, want van alles wat ik me herinner is niet veel te terug te vinden. Het is een grote doos vol met creativiteit waar je terug blijft komen. Zo spreken we drie weken geleden af bij een tent met en Nederlandse naam, Het Oude Café. Dat was overduidelijk te voorbarig, want sinds een paar dagen is het inmiddels omgebouwd tot een pop-up store van een kledingmerk.

Seongsu-dong het Brooklyn van Seoul

Seongsu-dong beschrijven is slechts tijdelijk, want alles wat we tegenkomen heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Ook al zijn er populaire merken die verzekerd willen zijn van een vast plekje. De straten van Seongsu-dong zijn uniek, al wordt het steeds vaker het Brooklyn van Seoul genoemd. Het is een mix van alles. Je vindt hier naast ontelbare eettentjes en coffeshops nog steeds volop panden waar locals oude meuk aan het opknappen zijn van spullen die gezien hun vergaande staat van ontbinding eigenlijk de container in moeten.

Er zijn relatief veel oude garages waar ze ergens bezig zijn om een compleet in elkaar gedeukte neus van een Masarati te vervangen (wat die hier doet begrijp je pas als je er geweest bent). Halverwege een van de straten lopen we tegen een pop-upstore van Burberry aan. Een soort piece of art in paars met goud, met een groot plein en een co-branded coffee-shop. Om binnen te komen moet je wel vooraf een afspraak maken. Wie denkt hier spullen te vinden met het beroemde ruitje wordt teleurgesteld.

De nieuwe collectie van Burberry

Tijdens ons verblijf test Burberry in Seongsu-dong een nieuwe collectie uit. De straat heeft nog net geen Burberry take-over maar zo ervaar je het wel. De pop-up store zit in wat oude panden die zijn omgetoverd door er gewoon decoratie over heen te hangen. Binnenkomen doe je alleen op afspraak. De styling is anders: minder ruitjes. Prijzen zijn er niet, die hoor je pas als je een bestelling plaatst. Slimmer kan, niet want zo kun je ook het prijsniveau testen.

Terugtrekken kan niet, je wordt geacht als je hier gaat shoppen dat je alles kunt betalen, ongeacht de prijs. Het is ook nog eens een tijdelijke collectie. Waarschijnlijk kost de opzet en vermogen maar wie hier komt heeft waarschijnlijk voldoende in kas. 10 meter verder is een gele pop-up store van Burberry met warmtekruiken die dan weer wel een fraai ruitje hebben. Over een paar weken is alles weer verdwenen en staat er ander merk te trappelen om deze locatie weer om te bouwen tot hun wereld.

Het is een pop-up wereldje wat zo snel verandert, waardoor de draadjes die je hier vindt zomaar een bol kunnen vormen die uiteenspat in honderden nieuwe ideeën. Eigenlijk hoeft Diana niets meer uit te leggen. Met een beetje ADHD tank je je zelf hier helemaal vol met creatieve impulsen voor nog eens 10-tallen nieuwe Ioniq-modellen.

Pop-up store in Seongsu-dong, alleen op afspraak
Pop-up store in Seongsu-dong, alleen op afspraak
Binnen vind je de `nieuwe collectie` al ben je als koper onderdeel van slim marktonderzoek
Binnen vind je de `nieuwe collectie` al ben je als koper onderdeel van slim marktonderzoek
Een stukje verder in de straat, opnieuw Burberry met `something else`
Een stukje verder in de straat, opnieuw Burberry met `something else`
Ook Pan Am, je weet wel van die vliegtuigen, blijkt ineens een merk te zijn
Ook Pan Am, je weet wel van die vliegtuigen, blijkt ineens een merk te zijn
Foodstore Seongsu-dong Style
Foodstore Seongsu-dong Style

Wandelen met Simon Loasby door Sinsa-dong

Het ontwerp van de Ioniq 6 komt Simon Loasby, voormalig designer van onder andere Volkswagen. Met hem spreken we af op de 19e verdieping van het Anteroom hotel waar een café met overdekt terras is. Volgens Simon het mooiste plekje van Seoul, vooral omdat je hierdoor aan glazen afscheiding een prachtig uitzicht hebt over de stad.

Na flink wat omzwervingen over de gehele wereld heeft ook hij hier een plek gevonden die hem inspireert. Het is hetzelfde verhaal. De cultuur, de atmosfeer van de stad, de mensen, wie hier komt gaat niet zo maar weer weg. Zijn favoriete inspiratiebron ligt beneden ons. Misschien is Sinsa-dong dit wel het lot over 10 jaar van Seongsu-dong want dit is eveneens een trendy gebied. Hier zijn echter de echte pop-up shops verdwenen en is op veel plekken de architectuur de baas.

De shops die hier zitten wisselen wel vaak van collectie, maar blijven wel vaak hangen. Het is het gebied waar Michael Jordan een van zijn eerste concept stores heeft geopend. Weg van Nike, met alleen het logo van Air-Jordan. Gelegen in een straatje met nauwelijks winkels of wat dan ook. Zijn naam is voldoende, wie hier wil zijn komt toch wel. Boven op het dak is een klein basketbalveldje waar 3 tegen 3 kan worden gespeeld. Only for fans, een plek waar de lucky-ones af en toe een potje kunnen ballen met als inzet wat unieke exemplaren. Er inmiddels nog twee van deze conceptstores verborgen over de wereld. Je zult maar een blogger zijn met een basketbalverleden om hier even te mogen kijken…

Het is ook het gebied van Photobooth-winkeltjes. Hier ga je met anderen naar binnen, pak je zelf wat kleding of andere attributen en doe je het liefst met zoveel mogelijk anderen een photoshoot. De plekken zijn tevens populair bij Tiktokkers en Instagrammers. De prijs is afhankelijk van het aantal personen en foto’s. Leuk is het wel, duur is het niet. Na afloop ruim je alles op voor de volgende. Een concept zonder personeel, wat bij ons vrijwel niet mogelijk zou zijn.

Waar Diana Kloster draadjes vindt is haar creatieve werkomgeving is dit juist een plek voor Simon Loasby waar je vooral conceptueel veel inspiratie op kunt doen. Je kunt het niet programmeren maar wel waarnemen. Dat de Ioniq 6 de vormen en stijl heeft gekregen zoals hij nu rondrijdt is ergens op straat begonnen.

Als je het allemaal bij elkaar optelt kun je zeggen dat de designcultuur hier in Seoul gewoon op straat ligt. De vraag is alleen of jij het ook ziet en of je alle prikkels die voorbij komen ook kunt vertalen naar tastbare ideeën in alle facetten van design.

Simon Loasby met het origineel van Hyundai, de schetsen van de eerste Pony
Simon Loasby met het origineel van Hyundai, de schetsen van de eerste Pony
Panorama van Sinsa-dong (Gangnam District) volgens Simon het mooiste beeld van Seoul
Panorama van Sinsa-dong (Gangnam District) volgens Simon het mooiste beeld van Seoul
De trend, Self Photo Studio`s of Photobooth`s
De trend, Self Photo Studio`s of Photobooth`s
Michael Jordan heeft hier een van z`n eerste brandstores wereldwijd met natuurlijk op het dak ..
Michael Jordan heeft hier een van z`n eerste brandstores wereldwijd met natuurlijk op het dak ..
Een van de nieuwste geurtjes moet worden getest.. wel op je beurt wachten
Een van de nieuwste geurtjes moet worden getest.. wel op je beurt wachten
Het trendy Sinsa-dong district, onvergelijkbaar met Seongsu-dong
Het trendy Sinsa-dong district, onvergelijkbaar met Seongsu-dong
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Design

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Een goed binnenklimaat is belangrijk voor je gezondheid en comfort. Voldoende frisse lucht en natuurlijke ventilatie zijn erg belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis goed geventileerd blijft zonder te veel energie te verspillen? VELUX biedt een slimme oplossing met hun dakramen die niet alleen licht binnenlaten, maar ook zorgen voor optimale ventilatie.

Lifestyle29.10.2024

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Huawei presenteerde vorige maand vanuit Barcelona een vernieuwde line-up aan smartwatches en andere devices. Het vlaggenschip, zeker voor de Europese markt, is de Huawei Watch GT5 Pro. Een premium smartwatch die opvalt door zijn stijlvolle ontwerp en robuuste functionaliteit.

Gadgets13.10.2024

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Het inrichten van je woning kan gezien worden als een persoonlijk, maar creatief proces. Ieder persoon heeft een andere smaak en juist daarom is het van belang dat de woonkamer naar eigen wens wordt ingericht. Het zal immers bij je moeten passen en je zult je hier thuis moeten voelen. Dit is de plek waar je samenkomt met familie en vrienden en waar je na een lange werkdag even tot rust wilt komen. Juist daarom zal je de inrichting van je woonkamer niet moeten onderschatten. Wij gaan je onderstaand in ieder geval helpen met een aantal handige tips.

Lifestyle22.08.2024

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

De zomer is hier, en dat betekent dat het tijd is om je tuin om te toveren tot een ontspannende oase waar je kunt genieten van de zon en de frisse lucht. Een loungehoek in de tuin is de perfecte plek om te relaxen, te lezen of gezellig samen te zijn met familie en vrienden. Maar hoe vind je jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek? In dit artikel beschrijven we diverse stijlen zoals boho-chic, modern, rustiek en mediterraan. We geven je stap-voor-stap ideeën om deze stijlen te realiseren, inclusief DIY-ideeën en tips voor het kiezen van meubels, planten en decoratie.

Lifestyle25.07.2024

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

Verder lezen over Hyundai

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

Tijdens ‘Heat Tech Day’ in Seoul, Zuid-Korea, hebben Hyundai en Kia een drietal nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto te regelen en daarmee het comfort van de inzittenden te verhogen én het energieverbruik te beperken.

Automotive02.09.2024

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

om comfort en efficiency te verhogen
Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

Hyundai Motor heeft 'Timeless Seoul' gelanceerd op Zepeto, een wereldwijd populair 3D-avatar-gebaseerd social netwerkplatform. Hier worden gebruikers teruggevoerd naar de jaren '70 en '80 in Zuid-Korea. Timeless Seoul is...

Tech in Asia07.03.2024

Hyundai gaat terug met de Pony naar het verleden van Seoul in Zepeto 3D

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Iedere wintersporter kan het beamen, sneeuwkettingen onder je banden leggen bij nat en koud weer, is doffe ellende. Hoe handig je ook bent, het blijft een gedoe. Nu kom je gelukkig tegenwoordig goed weg met winterbanden,...

Automotive11.12.2023

Hyundai wil sneeuwkettingen integreren in een band, logisch toch!

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

Amazon gaat auto’s online verkopen en het start met Hyundai. Straks kun je op het winkelplatform dus niet alleen boeken en gekke feestversiering aanschaffen, maar ook je nieuwe bolide. In eerste instantie zijn dat alle...

Automotive17.11.2023

Hyundai kopen? Dat doe je straks online op Amazon

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai heeft het startschot gegeven voor de bouw van een ultramoderne fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan, Zuid-Korea. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie op het voormalige testcomplex van Hyundai in U...

Tech in Asia14.11.2023

​Hyundai komt met nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Hyundai is niet alleen een van de drie grootste automerken in de wereld, het is ook de grootste werkgever van Zuid-Korea. Het bedrijf bestaat uit 40 verschillende onderdelen, van fabrikant van automerken als Hyundai, Kia...

Automotive06.11.2023

Hyundai en Seoul, Gangnam style in de autowereld

Het succes van Hyundai komt voort uit de dna en cultuur van het land

Het gaat goed met het Zuid-Koreaanse Hyundai. De autofabrikant is na Toyota en de Volkswagengroep inmiddels de onbetwiste nummer 3 in de wereld. Dat succes staat niet op zichzelf, want naast het eigen automerk van Hyunda...

Automotive04.11.2023

Het succes van Hyundai komt voort uit de dna en cultuur van het land

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer