De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
De groei van het aantal mensen met een smartphone vertraagt, maar men besteedt wel steeds meer tijd aan apps, bijvoorbeeld om video’s te streamen of pizza te bestellen. Sterker nog, in China brengt men meer tijd dan ooit door met de smartphone, volgens een rapport dat donderdag door onderzoeksbureau QuestMobile is gepubliceerd.
6,2 uur per dag
Van begin 2019 tot eind november bracht een gemiddelde Chinese gebruiker 6,2 uur per dag – of 1,8 volledige dagen per week – online door op mobiele apparaten. Dat is 11,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het gemiddelde aantal apps dat ze per maand gebruikten steeg ook, van 21,3 in 2018 naar 23,6 in 2019.
Ter vergelijking: In een afzonderlijk rapport van onderzoeksbureau eMarketer in mei vorig jaar werd geschat dat de gemiddelde volwassene in de VS in 2019 drie uur en 43 minuten per dag op mobiele apparaten doorbrengt.
Die groei van het aantal gebruikers van mobiel internet lijkt daarentegen een verzadigingspunt te hebben bereikt. In 2019 werd er een minuscule toename geregistreerd van 0,7 procent op jaarbasis.
Fysieke winkels
Volgens het rapport spelen fysieke winkels zoals Chinese koffieketens een belangrijke rol in de groei van mobiel internetgebruik. Bij LuckinCoffee en Starbucks kunnen consumenten afhaalbestellingen plaatsen via “mini-programma’s” op de super-app WeChat. De verschillende ketens hebben in 2019 allemaal hun mobiele gebruikersaantallen zien groeien met tenminste 200 procent.
Live streaming
Een andere factor in de groei van mobiel internet is live streaming, aldus QuestMobile. Met ’s werelds grootste internetbevolking had China volgens CNNIC-gegevens 433 miljoen afnemers van livestreamingdiensten sinds afgelopen juni.
Analisten van Sensor Tower merken op dat uitgaven op de App Store en Google Play ook in de lift zitten. Op Kerstdag werd er in China maar liefst $ 277 miljoen uitgegeven aan apps. Dat was 11.3 procent meer dan een jaar eerder.
Photo by Jens Johnsson on Unsplash
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024