Livestreaming was al booming in China, maar nu miljoenen Chinezen verplicht thuis zitten om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen, stijgt de populariteit van dergelijke diensten helemaal tot grote hoogte. Covid-19 houdt China stevig in haar greep en er zijn op het moment van schrijven al meer dan 2.000 Chinezen overleden aan het griepvirus.
Hoewel de uitbraak de Chinese economie zwaar treft, heeft een snelle transitie van offline naar online er voor gezorgd dat sommige techbedrijven flink profiteren van de epidemie.
Apps met livestreamingfunctionaliteit zagen een sterke toename van gebruikersactiviteit sinds de uitbraak begon eind december vorig jaar, zo meldt een rapport van QuestMobile deze week.
Tijdens het Chinese nieuwjaar, eind januari, brachten Douyin-gebruikers gemiddeld 37 minuten langer door op het platform in vergelijking met dezelfde vakantieperiode vorig jaar. Douyin is de inheemse variant van de internationale hit TikTok.
Kuaishou, een ander Chinees streamingplatform, zag een vergelijkbare stijging in dezelfde periode. Gemiddeld brachten de gebruikers elke dag 27 extra minuten door op het platform.
Populaire livestreamers krijgen er per dag honderdduizenden nieuwe volgers bij, volledig te danken aan het feit dat een deel van de Chinese bevolking thuis zit opgesloten.
Entertainment en commercie verschuift zich op het moment naar de online wereld. Boeren die worstelen om hun producten te verkopen via fysieke winkels, zijn gaan livestreamen om hun voorraden aan de man te brengen.
Een livestream op Taobao hielp een boer 5.000 kilo tomaten, 7.500 kilo komkommers en 3.000 kilo aardbeien te slijten.
Hoewel de verschuiving van offline naar online zeker ten goede komt aan aantal techbedrijven, denken analisten dat de boom van korte duur zal zijn.
“Zodra de uitbraak onder controle is, zullen offline industrieën het verlies goedmaken”, zegt Zhang Dingding, het voormalige hoofd van het in Beijing gevestigde onderzoeksbureau Sootoo Institute.
[Fotocredits © Wuttichai – Adobe Stock]