De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Na jaren van expansie lijkt de hausse in de markt voor nieuwe energievoertuigen (NEV) voorlopig voorbij. Volgens een rapport van de Chinese investeringsbank China International Capital Corp (CICC) blijven de jaarlijkse leveringen dit jaar gelijk aan die van vorig jaar. Geen groei dus.
De stagnatie is significant omdat China altijd vol heeft ingezet op NEV’s. Dat had resultaat. Al in 2015 werd Amerika ingehaald als de grootste markt voor NEV’s. In dat jaar verdrievoudigden de verkopen naar 330.000 eenheden.
Toch werden de overheidssubsidies versoberd, waarna de verkopen afnamen.
In september was er sprake van een verkoopdaling van maar liefst 34,2% op jaarbasis. Zelfs insiders reageerden geschokt. CICC stelde zijn prognose bij en verwacht dat het aantal verkochte NEV’s dit jaar 1,2 miljoen zal bedragen, in plaats van de eerder vermoede 1,3 miljoen voertuigen.
Onwil van consumenten
Naast de versoberde overheidssubsidies valt de malaise toe te schrijven aan de algemene onwil van consumenten om NEV’s te kopen. Zij zijn afgeschrikt door de vele voertuigbranden die hebben plaatsgevonden afgelopen zomer.
Ook de actieradius blijft een pijnpunt. Autofabrikanten werken hard om de accucapaciteit te vergroten, maar de consument lijkt nog niet overtuigd.
De Chinese regering komt nu ook de traditionele autofabrikanten tegemoet met nieuwe stimulusmaatregelen. Dit maakt benzine- en dieselauto’s steeds interessanter voor Chinese consumenten en dat zit de doorbraak van NEV’s in de weg.
Er is ook goed nieuws. Autoriteiten in Guangzhou en Shenzhen hebben de beperkingen op de uitgave van nieuwe kentekenplaten versoepeld, waardoor er in totaal 180.000 extra voertuigen mogen worden toegelaten tot het wagenpark van de twee steden.
Niet alle analisten zijn negatief. Huajin Securities verwacht dat markt in het vierde kwartaal weer zal gaan groeien. Het jaarlijkse verkoopvolume ramen zij op 1,4 miljoen voertuigen.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024