Guangzhou Automobile Group (GAC Group) is in gesprek met Nio over een investering van maar liefst US $ 150 miljoen. Dat geld is hard nodig, want EV-maker Nio heeft het moeilijk en wil eigenlijk het gevecht aan met Tesla.
Het Amerikaans beursgenoteerde Nio liet vorige maand al weten een dringende behoefte te hebben aan meer financiering. Op woensdag maakten ze bekend een strategische samenwerking met de GAC Group te onderzoeken.
Nio heeft de omvang van de gewenste financiering niet gespecificeerd, maar verschillende Chinese media reppen over maximaal US $ 1 miljard. Het aandeel Nio schoot meteen omhoog met 17%.
GAC Group zei in een verklaring dat het fondsen wil werven om de investering te bekostigen en dat het plan daarom geen impact zal hebben op de eigen financiële positie. GAC ontkrachtte overigens de geruchten dat de deal al in kannen en kruiken is.
Nio waarschuwde op 30 december dat het waarschijnlijk niet genoeg geld had om 2020 te overleven. Fabrikanten van elektrische auto’s kampen met teruggelopen vraag naar EV’s nu de overheid de aankoopsubsidies heeft versoberd. Dat is in lijn met het streven van de Chinese machthebbers om het bedrijfsleven minder afhankelijk maken van overheidssubsidies.
Nio heeft een derde van haar beurswaarde verloren sinds 2018. De EV-maker staat genoteerd op de New York Stock Exchange.
GAC Group is actief in bijna 18 markten wereldwijd en verkocht in 2018 meer dan 2,1 miljoen auto’s. Het bedrijf werkt samen met autofabrikanten Honda en Toyota.
De verkoop van nieuwe energievoertuigen (NEV’s), ooit een lichtpunt in de markt, daalde vorig jaar met 4% en er wordt verwacht dat de omzet in 2020 op een vergelijkbaar niveau zal blijven of licht zal stijgen.