De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Fabrikant van elektrische voertuigen Byton heeft de lanceerdatum van hun eerste elektrische auto verschoven naar 2020. Er moet eerst flink worden gereorganiseerd. Byton heeft last van de zwakke Chinese automarkt. Niet alleen Byton zit in de problemen, meerdere Chinese fabrikanten van EV’s bevinden zich in zwaar weer.
Schandaaltje
De problemen van Byton worden niet alleen via persberichten geopenbaard. Tijdens Auto Shanghai in april verscheen mede-oprichter en voormalig voorzitter Carsten Breitfeld ineens als vertegenwoordiger van rivaal Iconiq. Een schandaaltje. Byton heeft een schuld van RMB 850 miljoen ($ 120 miljoen) bij Huali, een dochteronderneming van Chinese OEM-fabrikant FAW. Dit geld was nodig om een productievergunning te verkrijgen. Van die schuld is volgens geldverstrekker FAW nog RMB 310 miljoen over. Inmiddels heeft er een ontslagronde plaatsgevonden, waarbij er gekort is in de Chinese sales teams, en ook Amerikaanse affiliates werden aan de kant gezet. Byton bevestigde de reorganisatie maar maakte geen exacte cijfers bekend.
Massaproductie in 2020
Byton toonde tijdens de 2019 Motor Show van Frankfurt de definitieve productieversie van het eerste model, een premium SUV genaamd de M-Byte met een maximaal bereik van 550 kilometer en een 8-inch touchscreen in het midden van het stuurwiel. Byton wil medio 2020 beginnen met de massaproductie van de EV. Dat gaat plaatsvinden in een splinternieuwe fabriek in de Oost-Chinese stad Nanjing. In 2021 wil men starten met de pre-orders voor Europa en Noord-Amerika. De proefproductie zal naar verwachting in oktober beginnen. Men wilde in eerste instantie dit jaar met de productie beginnen om in 2020 auto’s te kunnen leveren. Byton CEO Daniel Kirchert heeft inmiddels aangekondigd dat het een kapitaalinjectie van zo’n $ 500 miljoen verwacht. Onder de geldschieters bevinden zich FAW, de provincie Jiangsu en de gemeente Nanjing. Chinese EV-makers jagen op kapitaal om te overleven in de overvolle markt voor elektrische voertuigen. Dat is hard nodig nu de subsidiekraan is dichtgedraaid door de Chinese overheid.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024