Tech in Asia19.09.2019

Chinese Tesla-kloon Byton stelt introductie eerste EV uit tot 2020


Fabrikant van elektrische voertuigen Byton heeft de lanceerdatum van hun eerste elektrische auto verschoven naar 2020. Er moet eerst flink worden gereorganiseerd. Byton heeft last van de zwakke Chinese automarkt. Niet alleen Byton zit in de problemen, meerdere Chinese fabrikanten van EV’s bevinden zich in zwaar weer.

Schandaaltje

De problemen van Byton worden niet alleen via persberichten geopenbaard. Tijdens Auto Shanghai in april verscheen mede-oprichter en voormalig voorzitter Carsten Breitfeld ineens als vertegenwoordiger van rivaal Iconiq. Een schandaaltje. Byton heeft een schuld van RMB 850 miljoen ($ 120 miljoen) bij Huali, een dochteronderneming van Chinese OEM-fabrikant FAW. Dit geld was nodig om een productievergunning te verkrijgen. Van die schuld is volgens geldverstrekker FAW nog RMB 310 miljoen over. Inmiddels heeft er een ontslagronde plaatsgevonden, waarbij er gekort is in de Chinese sales teams, en ook Amerikaanse affiliates werden aan de kant gezet. Byton bevestigde de reorganisatie maar maakte geen exacte cijfers bekend.

Massaproductie in 2020

Byton toonde tijdens de 2019 Motor Show van Frankfurt de definitieve productieversie van het eerste model, een premium SUV genaamd de M-Byte met een maximaal bereik van 550 kilometer en een 8-inch touchscreen in het midden van het stuurwiel. Byton wil medio 2020 beginnen met de massaproductie van de EV. Dat gaat plaatsvinden in een splinternieuwe fabriek in de Oost-Chinese stad Nanjing. In 2021 wil men starten met de pre-orders voor Europa en Noord-Amerika. De proefproductie zal naar verwachting in oktober beginnen. Men wilde in eerste instantie dit jaar met de productie beginnen om in 2020 auto’s te kunnen leveren. Byton CEO Daniel Kirchert heeft inmiddels aangekondigd dat het een kapitaalinjectie van zo’n $ 500 miljoen verwacht. Onder de geldschieters bevinden zich FAW, de provincie Jiangsu en de gemeente Nanjing. Chinese EV-makers jagen op kapitaal om te overleven in de overvolle markt voor elektrische voertuigen. Dat is hard nodig nu de subsidiekraan is dichtgedraaid door de Chinese overheid.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit