De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Chinese consumenten kopen in toenemende mate tweedehands goederen, van elektronica tot “licht gebruikte” lippenstift. Deze trend wordt weerspiegeld in de stijgende “re-commerce markt”, die volgens MobData in 2020 naar verwachting ongeveer $ 178 miljard waard zal zijn, een stijging van 70% vergeleken met 2018.
Re-commerce
De re-commerce markt wordt gedomineerd door Alibaba en Tencent. Alibaba’s Idle Fish (Xianyu), een spin-off van Taobao, is verreweg de grootste, terwijl Zhuanzhaun van Tencent op enige afstand de tweede plek bezet. Volgens Getui en het China Internet Network Information Center waren er in augustus 2019 ongeveer 99 miljoen gebruikers van op re-commerce gerichte apps. Het merendeel van deze gebruikers is jonger dan 34 en woont in de grote Chinese steden.
De toenemende populariteit van re-commerce is gestoeld op de groeiende vraag van klanten naar productvariatie, duurzaamheid en betaalbaarheid: consumenten willen de nieuwste kledingtrends volgen, maar worden beperkt door hun budget. Met de populariteit van re-commerceplatforms, zoals Idle Fish en Zhuanzhuan, hebben consumenten meer mogelijkheden om tweedehands goederen te kopen en door te verkopen.
Meer verkoop van gebruikte goederen kan leiden tot een terugnemende vraag naar nieuwe goederen. Consumenten worden kritischer over de relatieve voordelen van nieuw versus gebruikt. De volle mep betalen voor gloednieuwe artikelen is er dan niet meer bij.
Kans voor merken?
Aan de andere kant zijn er ook mogelijkheden voor merken, door bijvoorbeeld klanten aan te moedigen hun kledingkasten vaker te updaten door oude kleding te verkopen. Bij luxemerk Stella McCartney krijgen klanten een tegoedbon van $ 100 als zij hun reeds gedragen kleding te koop aanbieden aan derden.
[Fotocredits © Richard Johnson – Adobe Stock]
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024