Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen hebben het moeilijk. Geely, BYD en JAC Motors rapporteerden alle drie zwakke verkoopcijfers voor september. De teleurstellende cijfers worden toegeschreven aan geschrapte overheidssubsidies en de economische tegenwind.
De omzet van NEV’s (New Energy Vehicles) in China daalde in juli met 5% op jaarbasis. Dat komt volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) neer op 80.000 minder verkochte voertuigen. De verkoopcijfers voor augustus waren nóg slechter vergeleken met een jaar eerder.
China’s grootste EV-maker BYD rapporteerde een omzetdaling door slechts 13.681 NEV’s te verkopen in september, een daling van 18% op jaarbasis.
In juni, toen de Chinese overheid nog subsidies verstrekte, realiseerde de automaker nog een omzetstijging van 55% ten opzichte van een jaar eerder. Op het moment dat de subsidies werden geschrapt daalde de omzet plots met 40%.
Geely deed het niet veel beter: 16% minder sales vergeleken met een jaar eerder. In juli werden er slechts 4,476 NEV’s verkocht.
JAC Motors idem ditto: 6,747 auto’s verkocht in september, zo’n 24% minder dan vorig jaar.
Makers van elektrische voertuigen hebben ook te maken met een aantal incidenten waarbij voertuigen volledig afbrandden. Dat heeft potentiële klanten danig afgeschrikt. Het handelsgeschil tussen China en Amerika schaadt bovendien het consumentenvertrouwen in China.
De NEV-industrie in China is de afgelopen drie jaar ieder jaar met dubbele cijfers gegroeid, na ronduit stormachtige groei medio 2015. Het verkoopvolume in 2018 bereikte ongeveer 1,26 miljoen voertuigen, een groei van 62% vergeleken met een jaar eerder.