De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Nu het Covid-19 virus nog steeds niet onder controle is houden Chinese consumenten hun handen op de knip, ook online. Ook voedselbezorging lijdt onder de gevolgen van het virus, terwijl de levering van boodschappen juist opleeft.
Alibaba was het eerste grote e-commerceplatform dat hun verkoopprestaties tijdens de epidemie deelde. Zij houden rekening met een groeikrimp voor voor het eerste kwartaal van 2020. Rivalen JD en Pinduoduo staan waarschijnlijk voor vergelijkbare uitdagingen. Zware tijden dus voor e-commerce, maar in de winkelstraten staat men er slechter voor. Bijna alle niet-essentiële fysieke winkels in China zijn voor onbepaalde tijd gesloten.
Lijkt een gouden kans
Dat er honderden miljoenen Chinezen thuis zijn opgesloten lijkt een gouden kans voor online platforms maar de realiteit is weerbarstiger. Veel consumenten zijn voorzichtiger geworden met hun geld en doen hun aankopen in lokale markten.
Er zijn ook grote logistieke problemen in China. Veel handelaren op het Alibaba-platform zijn niet in staat om zaken te doen onder quarantaine-omstandigheden. Een aanzienlijk aantal pakketten kan niet op tijd worden afgeleverd. Alibaba zegt dat er wel degelijk vraag is, maar dat er simpelweg niet aan kan worden voldaan.
Klanten zijn echter niet geïnteresseerd in het kopen van niet-essentiële producten zoals kleding en elektronica. Voor Alibaba zijn dat normaal gesproken de best verkopende categorieën. Het bedrijf hoopt nu op een gestage normalisatie.
Online diensten
Huishoudelijke benodigdheden worden wél aangekocht nu Chinezen meer tijd thuis doorbrengen en hun eigen eten koken. Online diensten profiteren daarvan, naast lokale markten. JD zei dat bestellingen voor voedselproducten met 154% groeiden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
[Fotocredits © Feydzhet Shabanov – Adobe Stock]
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024