Tech in Asia10.08.2020

Burberry lanceert een interactieve winkelervaring met behulp van Tencent


Het exclusieve modelabel Burberry ontwikkelt in samenwerking met de Chinese internetgigant Tencent een interactieve winkelervaring waarbij de fysieke winkel wordt gecombineerd met sociale media. Het idee is om een unieke, meeslepende winkelervaring te creëren.

Burberry

De eerste poging werd afgelopen vrijdag gelanceerd in Shenzhen. Burberry concentreert zich momenteel op de Aziatische winkels, aangezien deze het meeste herstel laten zien na de coronapandemie. De verkoop van luxegoederen kelderde met ongeveer 45% tijdens de piekmaanden, maar Burberry rapporteerde vorige maand een omzetgroei in zowel China en en Zuid-Korea. Volgens de BBC zijn Chinese klanten goed voor ongeveer 40% van de omzet van Burberry.

De eerste sociale winkel wordt gepositioneerd als een interactieve ruimte, waar shoppers kunnen communiceren met de producten van het merk, zowel persoonlijk als op sociale media.

WeChat

Tencent zet een speciaal WeChat-miniprogramma in om de sociale interacties te faciliteren. De labels zullen QR-codes bevatten waarmee klanten productinformatie kunnen ophalen. De route die de klant aflegt door de winkel wordt geregisseerd door een digitaal puntensysteem genaamd “Social Currency”. Ook worden er visuele “brand stories” aangeboden aan het winkelende publiek, soms gebruik makend van Augmented Reality.

“Voor ons is dit project een leerproces in exploratie en innovatie”, zegt Josie Zhang, president van Burberry China, over het 63ste filiaal in China. “We hopen het social retail concept met de tijd uit te rollen naar andere regio’s.”

De retailer blinkt uit in het gebruik van sociale media om in contact te komen met consumenten, wat de loyaliteit onder jonge klanten stimuleert”, zegt Emily Salter, een retailanalist bij het onderzoeksbureau GlobalData. “Hoewel de toekomst van ervaringsgerichte retail onduidelijk is door de impact van Covid-19, zullen dergelijke interactieve concepts waarschijnlijk toenemend belangrijk worden gevonden door shoppers”.

[Fotocredits © eldarnurkovic – Adobe Stock]

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?