De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Het exclusieve modelabel Burberry ontwikkelt in samenwerking met de Chinese internetgigant Tencent een interactieve winkelervaring waarbij de fysieke winkel wordt gecombineerd met sociale media. Het idee is om een unieke, meeslepende winkelervaring te creëren.
Burberry
De eerste poging werd afgelopen vrijdag gelanceerd in Shenzhen. Burberry concentreert zich momenteel op de Aziatische winkels, aangezien deze het meeste herstel laten zien na de coronapandemie. De verkoop van luxegoederen kelderde met ongeveer 45% tijdens de piekmaanden, maar Burberry rapporteerde vorige maand een omzetgroei in zowel China en en Zuid-Korea. Volgens de BBC zijn Chinese klanten goed voor ongeveer 40% van de omzet van Burberry.
De eerste sociale winkel wordt gepositioneerd als een interactieve ruimte, waar shoppers kunnen communiceren met de producten van het merk, zowel persoonlijk als op sociale media.
Tencent zet een speciaal WeChat-miniprogramma in om de sociale interacties te faciliteren. De labels zullen QR-codes bevatten waarmee klanten productinformatie kunnen ophalen. De route die de klant aflegt door de winkel wordt geregisseerd door een digitaal puntensysteem genaamd “Social Currency”. Ook worden er visuele “brand stories” aangeboden aan het winkelende publiek, soms gebruik makend van Augmented Reality.
“Voor ons is dit project een leerproces in exploratie en innovatie”, zegt Josie Zhang, president van Burberry China, over het 63ste filiaal in China. “We hopen het social retail concept met de tijd uit te rollen naar andere regio’s.”
De retailer blinkt uit in het gebruik van sociale media om in contact te komen met consumenten, wat de loyaliteit onder jonge klanten stimuleert”, zegt Emily Salter, een retailanalist bij het onderzoeksbureau GlobalData. “Hoewel de toekomst van ervaringsgerichte retail onduidelijk is door de impact van Covid-19, zullen dergelijke interactieve concepts waarschijnlijk toenemend belangrijk worden gevonden door shoppers”.
[Fotocredits © eldarnurkovic – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024