De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Video is hot in de bloeiende Chinese internetsector. Van techgiganten zoals Alibaba en Tencent tot recordbrekende apps zoals Douyin en Kuaishou, de spelers in deze sector zetten alles op alles om tractie te genereren bij potentiële gebruikers.
Vreemde eend
Videosite Bilibili is een vreemde eend in de bijt. Het platform is een online omgeving waarin gebruikers gezamenlijk video’s bekijken en van commentaar voorzien.
Begonnen als een enigszins obscure online plek voor animaties, strips en games, is Bilibili geëvolueerd naar een beursgenoteerd mediaconglomeraat. De site wordt gezien als de bakermat van China’s internetcultuur en vierde onlangs het tienjarige jubileum.
De echte “gamechanger” is de interactie met de video’s. Comments worden op de video geprojecteerd terwijl deze wordt afgespeeld. Dit gebeurt soms in realtime, maar opmerkingen die eerder zijn achtergelaten worden ook getoond, vooral op cruciale momenten in een video.
Sociale kijkervaring
Dit creëert een sociale kijkervaring vergelijkbaar met een film kijken in een rumoerige bioscoop. Tijdens cruciale momenten in een video loopt het scherm over van de vele opmerkingen die mensen achterlaten, en hebben achtergelaten.
Maar de ambitie van Bilibili reikt verder. Vorig jaar introduceerde men het plan “Made by Bilibili” waarbij er à la Netflix wordt geïnvesteerd in hoogwaardige producties om zodoende originele content te kunnen aanbieden.
In de afgelopen drie jaar was Bilibili betrokken bij de helft van alle Chinese stripuitgaven. Daarnaast kondigde het bedrijf de lancering aan van de Three-Body Problem, gebaseerd op de science-fiction-trilogie van de populaire Chinese schrijver Liu Cixin.
Bilibili’s 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers besteden inmiddels gemiddeld 81 minuten per dag aan de site waarbij 510 miljoen video’s worden afgespeeld.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Online Video
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Artificial Intelligence04.10.2024
Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Verder lezen over User Generated Content
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Social Media16.08.2019
Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux
Online10.04.2014
Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]
Online23.04.2012
Latijns-Amerika creëert veel user generated content
Media04.11.2010
Innovatief uitgeven getuigt van lef
Online20.07.2010
Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip
Media04.11.2009
User Generated Data: The Real World casting shadows
Social Media27.02.2009