Lalamove, een on-demand bezorgdienst actief in China, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika, heeft na zeven jaar de oversteek gemaakt naar de VS.
Omdat de coronapandemie miljoenen Amerikanen thuis houdt, gelooft Lalamove dat zij het juiste moment hebben gekozen om de VS te veroveren. Men begint in de regio Dallas Fort Worth, een belangrijk logistiek knooppunt in de VS. Daarna wordt de dienst gelanceerd in Chicago en Houston.
De startup werd samen met aartsrivaal GoGoVan meer dan $ 1 miljard waard en daarmee een zogenaamde ‘unicorn’. Lalamove is een soort Uber voor bedrijven en particulieren die goederen binnen de stad willen verplaatsen.
In China, waar het bekend staat als Huolala (货 拉拉), dient het voornamelijk als marktplaats tussen verzenders en een netwerk van vrachtwagenchauffeurs. In Zuidoost-Azië doet het bedrijf hetzelfde, maar met voedselbezorging voor restaurants, overigens een verlieslijdende bedrijfsactiviteit.
Net als GoGoVan werd Lalamove opgericht door een Hongkongse ondernemer die werd opgeleid in de VS. Beide bedrijven hebben financiering ontvangen van meerdere welbekende investeerders uit China en elders.
De investeerders van Lalamove waren onder meer Hillhouse Capital, Sequoia Capital China en Shunwei Capital, de oprichter van Xiaomi. GoGoVan telt Tencent, Alibaba, KKR en New Horizon Capital onder zijn donateurs.
Tot op heden heeft Lalamove meer dan 500 chauffeurs in Dallas Fort-Worth in dienst genomen, met plannen om tegen het einde van dit jaar nog eens 500 bestuurders toe te voegen. Het bedrijf neemt ook personeel aan voor de verschillende regionale kantoren.
Lalamove beweert dat het tot nu toe meer dan 7 miljoen gebruikers heeft gekoppeld aan een pool met meer dan 700.000 bezorgpartners in 22 markten over de hele wereld.
[Fotocredits © zhenya – Adobe Stock]