De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Het Chinese Baidu meldt het minste aantal menselijke interventies gedurende hun tests met autonoom rijdende voertuigen op openbare weg in Californië. Het Amerikaanse ministerie voor Verkeer gaf onlangs rapporten vrij waarin alle aanbieders worden vergeleken.
Dit is significant, omdat het Baidu hiermee voor het eerst Google’s Waymo heeft verslagen op dit onderdeel. Waymo wordt gezien als de absolute leider op het gebied van het autonoom rijden.
Californië
De staat Californië eist rapportage van bedrijven die autonome voertuigen testen op Californische wegen. Een belangrijke metric in deze rapportage is de het aantal kilometers dat autonoom wordt afgelegd en hoe vaak de menselijke bestuurder moet ingrijpen gedurende die ritten.
Baidu rapporteerde vorig jaar 173 280 gereden kilometers met in totaal 6 ingrepen in vier voertuigen. Dit komt neer op 0.0035 ingrepen per autonoom gereden kilometer, de laagste ratio van alle partijen vermeld in het rapport.
Het percentage daalde aanzienlijk ten opzichte van een jaar geleden, toen Baidu 4,86 ingrepen per 1.000 zelfrijdende kilometers rapporteerde. Dat teleurstellende getal werd destijds toegeschreven aan de snelle uitbreiding van hun capaciteit de afgelopen drie jaar.
Robocars
Waymo reed opnieuw de meeste kilometers door vorig jaar met 153 “robocars” zo’n 2,32 miljoen kilometer af te leggen in Californië. Gemiddeld vond er elke 21 150 kilometer een menselijke interventie plaats, tegenover elke 28 880 kilometer voor Baidu.
In felle taal postte Waymo woensdag een reeks tweets met de vraag of de statistieken tot nuttige inzichten leiden, mede doordat Waymo het merendeel van hun autonoom gereden kilometers buiten Californië aflegt.
Waymo zei in december dat het meer dan 1 500 maandelijkse actieve passagiers heeft voor hun robotaxi pilot Waymo One in Phoenix, Arizona en omgeving.
Testomgeving
Het is overigens niet verplicht voor bedrijven om de testomgeving te vermelden waarin een ingreep heeft plaatsgevonden. Verkeersomstandigheden kunnen immers variëren tussen druk stadsverkeer en lege snelwegen. Op afgelegen landweggetjes kilometers maken zal nooit tot veel algorithmische fouten leiden.
Daarnaast uiten spelers kritiek op het feit dat er geen consensus is over wat eigenlijk wordt verstaan onder menselijke interventie. Dat neemt niet weg dat het aantal interventies gedeeld door de autonoom gereden kilometers dé metric is om bedrijven met elkaar te vergelijken. In het verleden werd het relatief lage aantal ingrepen aangewend om marktleiderschap toe te schrijven aan Waymo.
Afgezien van Baidu nestelden zich vier andere Chinese bedrijven in de top 10.
Het door Alibaba gesteunde AutoX rapporteerde één ingreep per 17 094 kilometer en noteerde daarmee een vierde plaats, gevolgd door Pony.ai met één interventie per 10.360 kilometer.
Didi noteerde één ingreep per 2 456 kilometer, en PlusAI, een ontwikkelaar van zelfrijdende vrachtwagens had elke 1 505 kilometer een menselijke ingreep nodig.
Photo by Paul Hanaoka on Unsplash
Verder lezen over Amerika
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Verder lezen over Baidu
Tech in Asia08.11.2024
Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World
Marketing14.02.2023
Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod
11 mei een dag vol SEOTech in Asia12.01.2021
Baidu en Geely gaan samen elektrische auto’s maken
Tech in Asia20.08.2020
Baidu in zwaar weer, omzet krimpt in Q2 2020
Tech in Asia08.09.2019
Baidu laat weer eens goede cijfers zien, mede door groei van videostreamingdienst iQiyi
Gadgets26.08.2019
Baidu verkoopt inmiddels meer slimme speakers dan Google
Amazon nog steeds wereldwijd marktleiderTech in Asia18.07.2019
“What’s your problem?” Baidu topman krijgt koude douche tijdens presentatie
Gadgets16.11.2017
Deze Chinese slimme speakers zien er wel heel bizar uit
Fantastisch fris designVerder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024