Volgens analisten is de enorme populariteit van de Apple AirPods in China een uitgelezen kans voor beleggers om geld te verdienen. Niet alleen het aandeel Apple wordt getipt, ook Chinese toeleveranciers zijn volgens analisten het investeren waard.
Zhongtai Securities schreef in een nieuw rapport dat draadloze audio dé nieuwe trend in consumentenelektronica wordt. Men denkt dat de markt dermate veel potentie herbergt dat het de haperende verkoop van smartphones kan ondervangen.
Voor Apple zijn de AirPods een daverend succes, alleen de iPhone verkocht beter. Zelfs de duurdere AirPods Pro, met functies als ruisonderdrukking, vinden gretig aftrek.
De stormloop op zogenaamde True Wireless Stereo (TWS) headsets bevindt zich in een vroeg stadium, denken analisten. Consumenten wisselen maar al te graag hun oude headsets in voor een coole look en verbeterd geluid.
Chinese bedrijven zoals Luxshare Precision Industry en Goertek spinnen er garen bij. Zij leveren componenten aan Apple of schroeven de AirPods voor Apple in elkaar. Luxshare noteerde dit jaar een omzetgroei van 200%.
De potentiële markt voor draadloze audio wordt geschat op ettelijke miljarden dollars.
“Er zijn wereldwijd ongeveer 1 miljard iPhone-gebruikers, dus op het moment gebruikt slechts 10% van hen AirPods. Er is enorme ruimte voor groei”, schreven analisten Liu Xiang en Liu Shang van Zhongtai Securities in hun rapport.
Het succes van AirPods is een lichtpuntje voor Apple. Er werd een omzetstijging van 54% gerealiseerd op kwartaalbasis (juli tot september). Ter vergelijking, de omzet van iPhones daalde met 9% gedurende deze periode.
De concurrentie profiteert mee van Apple’s innovatiedrang. Spelers zoals Xiaomi en Huawei haasten zich om met goedkopere draadloze headsets te komen. Daar is nog ruimte voor nieuwe spelers, aangezien Apple het topsegment reeds domineert.
In de vele elektronicawinkels in Shenzhen zijn inmiddels AirPods-klonen gesignaleerd.