07.01.2020
Tech in Asia

​Amazon gaat samenwerken met India’s op twee-na-grootste retailer Future Retail

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Amazon wil samen met de Indiase retailketen Future Retail voet aan de grond krijgen in de potentieel lucratieve online retailsector van India.

De twee partijen zijn daarvoor een langdurige overeenkomst overeengekomen. Met de assistentie van Amazon India wil Future Retail het bereik van hun 1500 Indiase winkels uitbreiden door ook online shoppers te bereiken. Future Retail richtte zich tot nu toe op fysieke winkels en heeft zich nooit serieus bezig gehouden met e-commerce.

Online verkoopkanaal

Als onderdeel van de overeenkomst wordt Amazon India het officiële online verkoopkanaal voor Future Retail-winkels. Daaronder vallen de supermarktketen Big Bazaar en lifestyle food superstore” Foodhall. Future Retail wordt jaarlijks meer dan 350 miljoen keer bezocht en zal haar producten ook aanbieden op Amazon’s express bezorgplatform Prime Now, dat momenteel operationeel is in Delhi, Mumbai, Bangalore en Hyderabad.

Future Consumer, dat deel uitmaakt van Future Retail, is ook onderdeel van de deal. Future Consumer biedt een breed scala aan voedsel- en verzorgingsproducten aan en heeft een portfolio aan eigen merken opgebouwd, die ook via Amazon zullen worden aangeboden aan Indias online shoppers.

Winkelinfrastructuur

Future Retail zal hun winkelinfrastructuur aanpassen en een afhaalservice aanbieden voor op het Internet bestelde producten.Dit heeft inmiddels plaatsgevonden in 22 winkels. Volgens de partners waren de eerste resultaten bemoedigend”.

Amazon nam al eerder een belang in Future Coupons. Daarmee verkreeg Amazon in feite een 3,58% aandeel in het moederconcern Future Retail.

Volgens onderzoeksbureau Technopak Advisors wordt de omvang van de Indiase retailsector in de komende drie jaar geschat op $ 188 miljard, vergeleken met ongeveer $ 79 miljard in 2018. Online verkoop omvat slechts 5% van de totale retailsector.

Share this post