12.10.2019
Tech in Asia

​Alipay mikt op digitale betalingen in het buitenland met Rusland’s Mail.ru

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Alipay, één van China’s meest bekende aanbieders van digitale betalingen, werkt samen met het Russische internetbedrijf Mail.ru om een e-wallet naar Rusland te brengen.

Het is voor het eerst dat Alipay aan de slag gaat buiten Azië. Alipay wordt beheerd door Ant Financial, de financiële tak van Alibaba Group.

Mail.ru

Mail.ru neemt een belang van 40 procent in de onderneming en is daarmee de grootste aandeelhouder. Afgezien van Alipay, doen het Russische staatsinvesteringsfonds RDIF, telco MegaFon en investeringsmaatschappij USM ook mee.

Er is ook een andere joint venture aangekondigd, dit keer met AliExpress in de hoofdrol. Het idee is om e-commerce te promoten in Rusland en een “social” e-commerceplatform te ontwikkelen. RDIF, MegaFon en USM participeren wederom.

Mail.ru, dat meer dan 100 miljoen gebruikers heeft, is hét toonaangevende internetbedrijf in Rusland. De joint ventures zijn onderdeel van de globaliseringsstrategie van Alibaba. Alipay en rivaal WeChat Pay hebben de afgelopen jaren de internationale inspanningen flink opgevoerd. Zo worden retailers in het buitenland aangespoord om Alipay en WeChat Pay te accepteren als betaalmethode. Dit om Chinese toeristen te bedienen.

Volgens een rapport uit 2018 van onderzoeksbureau Ipsos, hebben beide bedrijven in China een penetratiegraad van meer dan 90 procent onder internetgebruikers.

Vooral Alipay is snel gegroeid in Zuidoost-Azië, waarvan algemeen wordt verwacht dat het een sterke groeimarkt is met meer dan 360 miljoen internetgebruikers. Van die 360 miljoen gebruikt het merendeel (ook) hun mobiele telefoon om het Internet te benaderen.

Share this post