De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
E-commercegigant Alibaba Group Holding voorziet moeilijke tijden nu het coronavirus vat krijgt op de Chinese economie.
De resultaten voor het laatste kwartaal van 2019 waren evenwel goed. Er werd een winststijging van 58 procent gerealiseerd, voornamelijk door de recordomzetten gerealiseerd tijdens “Singles’ Day”, ‘s werelds grootste shopping festival in november.
Dalende omzetgroei
Hoewel Alibaba op dit moment de financiële impact van de epidemie niet kan inschatten, zijn Alibaba’s binnenlandse retailplatforms en lokale consumentendiensten al aan het sputteren. Vanaf februari wordt een dalende omzetgroei verwacht.
Op donderdag rapporteerde Alibaba een omzet van 161,5 miljard yuan (US $ 23,2 miljard) in het derde kwartaal, een stijging van 38 procent ten opzichte van de 117,3 miljard yuan een jaar eerder. Alibaba’s groei in commerce en cloud computing neutraliseerden de slappe binnenlandse economie en de voortslepende handelsoorlog met de Verenigde Staten.
De financiële resultaten van Alibaba worden door veel beleggers gezien als een indicatie voor consumentenuitgaven in China en een belangrijke barometer voor de economische gezondheid van het land.
Transport in binnenland
Overheidsinspanningen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben offline entertainment en transportactiviteiten in het hele land tot stilstand gebracht. Kleine handelaars op verschillende online retailplatforms zijn zwaar getroffen, omdat arbeid en logistiek worden beperkt door overheidsmaatregelen.
Ook de voedselbezorging heeft het moeilijk nu veel restaurants zijn gesloten. Fliggy, Alibaba’s toeristische arm, ziet veel annuleringen voor vliegtickets, hotelreserveringen en reispakketten.
Zeventien jaar geleden kende het e-commercebedrijf een enorme groei na Sars. Alibaba verwacht dat het coronavirus tot permanente gedragsveranderingen zal leiden bij de Chinese bevolking. Digitaal leven en digitaal werken zullen een vlucht zal nemen, zo wordt verwacht.
Sommige analisten voorspellen dat Alibaba en andere grote Chinese online retailers het nog steeds goed zullen doen te midden van de gezondheidscrisis. De verschuiving van offline naar online retail zal waarschijnlijk versnellen vanwege de epidemie, met kansen voor de gevestigde partijen zoals Alibaba, JD.com en Pinduoduo.
[Fotocredits © PixieMe – Adobe Stock]
Verder lezen over E-Commerce
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024