Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Je hebt de knoop doorgehakt. Je gaat starten als ondernemer. Wat komt er veel op je af! Van het bepalen van jouw marketingstrategie en uurtarief tot het verzinnen van je bedrijfsnaam en het doen van je administratie. Jouw product of dienst is jouw expertise. Volg de gratis Online Starterstraining en houd onze Gouden Starterstips in de gaten voor de rest.
Tip 1. Werk je vanuit huis? Veel kosten kun je zakelijk opvoeren.
Kosten die je 100% zakelijk mag opvoeren zijn: zakelijke telefoongesprekken en vakliteratuur.
Heb je een alles-in-1 abonnement van je telecom aanbieder, dan kun je een deel opvoeren als zakelijke kosten. Je moet aannemelijk maken welk deel privé en welk deel zakelijk is. Het is aannemelijk dat je internetkosten binnen het abonnement zakelijk zijn. Dit deel kun je dus zakelijk opvoeren.
De Belastingdienst is niet gek, dus het deel van de rekening met betrekking tot televisie wordt gerekend tot privékosten. In principe hanteert de Belastingdienst de stelregel: “Als jij redelijk bent, zijn wij dat ook.”.
Tip 2. Tankbon wordt door de Belastingdienst niet geaccepteerd als volwaardige bon!
Wat?! En jij maar braaf de bonnen opvragen en bewaren. De Belastingdienst heeft een heldere uitleg. Omdat de naam van de afnemer er niet op staat, kun je niet aantonen dat deze ook daadwerkelijk door het bedrijf betaald is.
Oplossing: betaal je tankbeurt altijd met een pinpas of creditcard van je zakelijke rekening. Of vraag een tankpas aan die gekoppeld is aan je zakelijke rekening, dan ontvang je een factuur op je bedrijfsnaam. Zo voorkom je naheffing van de Belastingdienst.
En als we het toch over bonnetjes hebben…
Tip 3. Wist je dat je jouw bonnen tot wel 7 jaar moet bewaren?
En ja, ze moeten na al die jaren ook nog leesbaar zijn. Best lastig met bonnetjes die na verloop van tijd ‘vergaan’. Dat zijn vooral de bonnen die thermisch geprint worden.
Oplossing: bewaar je bonnen digitaal. Je kunt ze scannen en opslaan bij je administratie van dat jaar. Zorg dat je software gebruikt, die na 7 jaar nog te openen is. Bewaar je de bonnen “in-the-cloud” dan heb je altijd een back-up, zodat je aan je wettelijke verplichting voldoet.
De Belastingdienst schrijft voor dat je een goede administratie opzet, bijhoudt en bewaart. Basisadministratie moet je 7 jaar digitaal bewaren en daar valt ook je bonnenadministratie onder.
Wil je meer weten? Bekijk dan de module “Opzetten en Voeren van je Financiële Administratie” in de gratis e-learning van de Online Starterstraining. Meld je aan via https://www.starterstraining.nl en je kunt gelijk aan de slag.