Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft


Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte’ gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met mensen die in hun eigen auto een extra zakcentje verdienden. En dat was awesome. Dit is waarom:

Lyft is menselijk

Wat Lyft zo geweldig maakt is dat de chauffeurs geen chauffeurs zijn. Maar mensen zoals jij en ik, die wat extra’s willen verdienen of even zonder baan zitten. Ik heb menig Lyft driver gesproken die heel gericht aan het sparen was voor een studie of lange reis. Na zeven dagen Lyften heb ik zo veel mensen tijdens deze ritjes kunnen spreken over diverse onderwerpen. Van politiek tot persoonlijke ambities. Waardevolle ontmoetingen met mensen zoals jij en ik.

Lyft is (user) vriendelijk

De Lyft app is te gek. Zo is de informatie om je Lyft auto te herkennen perfect. Je ziet een groot plaatje van de auto die je komt ophalen, met duidelijke foto van de driver. Ook de rest van de app zit bijzonder goed in elkaar: het invoeren van je bestemming werkt bijvoorbeeld verbazingwekkend goed en alleen als de naam van bijvoorbeeld het restaurant is genoeg om de juiste keuze te kunnen maken. Zelfs het sound design is perfect: de notificaties van Lyft zijn niet te missen – zelfs als je geluid wat zachter staat – en meteen super herkenbaar.

Lyft is vrolijk

Lyft straalt als merk blijdschap uit. De roze kleur, het gekke logo, de roze snor in de auto van de drivers. Alles aan Lyft voelt licht, vrolijk en ongecompliceerd waardoor ik als gebruiker niet het idee krijg te maken te hebben met een bedrijf, maar met een collectief van mensen die zich middels technologie georganiseerd hebben. Kenmerkend was het dan ook dat tijdens SXSW Lyft de meest vreemde voertuigen had rondrijden die je via de app kon oproepen. Uiteraard wist je als gebruiker niet welk vreemd voertuig je zou komen halen.

Lyft is huge!

Wij kennen Lyft als de schattige startup uit het tech-nieuws, maar zo voelt Lyft in de USA niet. Op de radio horen we lange commercials die mensen oproepen Lyft driver te worden. Langs de weg vertellen billboards dat Lyft je voor weinig van A naar B vervoert. Ook in de app is te zien dat Lyft geen kleine club meer is – er waren op ieder moment tientallen Lyfts beschikbaar. Ondanks het grote SXSW event waardoor Austin overspoeld werd door bezoekers.

Lyft is de shit.

Na zeven dagen met Lyft gereisd te hebben door Austin – een stad met evenveel inwoners als als Amsterdam – wil ik geen Uber meer. Lyft is menselijk, vriendelijk en vrolijk waardoor Uber opeens saai en serieus aanvoelt. Door Lyft voelt Uber als oude wijn in nieuwe zakken; taxi’s chauffeurs met stropdas die je met een app kunt oproepen. Lyft voelt als iets wezenlijk nieuws wat voorheen niet bestond. Het zijn mensen die tijd hebben en auto’s die stilstaan mobiliseren. Om een super fijne dienst te maken die menselijker, leuker en fijner voelt dan een taxi of Uber. Lyft voelt als AirBNB en Uber als Booking.com. Soms is een hotel via Booking.com wel fijn, maar persoonlijk slaap ik het liefst AirBNB.

Deze blogpost is geschreven door Danijel Bonacic, Strategy Director bij TamTam.

Verder lezen over SXSW

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

SXSW: De User Experience van Native-, Web- en Hybride Apps

Het wordt al langer geroepen: Mobile, daar ligt de focus voor de komende jaren. Van het gigantische aanbod aan onderwerpen op SXSW heb ik daarom ook veelal mijn focus gelegd op mobile. Ik ben in aanraking gekomen met nie...

Events14.03.2014

SXSW: De User Experience van Native-, Web- en Hybride Apps