De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Iedere maand nemen we je mee in de worstelingen, juich- en afhaakmomenten van
Startups. Deze maand een inspirerend verhaal van Paul Bakker, die na een bruisende crowdfund campagne samen met Eline Moor eind februari de deur van Baker&Moore opent.
Acht jaar geleden besloot ik ondernemer te worden. Ik heb een opleiding gevolgd tot horecaondernemer en heb jaren in de horeca gewerkt. Ik miste mijn privé leven en heb na een aantal jaar de switch gemaakt naar de financiële dienstverlening om ook aan mijn financiële kennis te werken.
Twee dromen
Toch bleef ik dromen over mijn eigen horecazaak en een grote reis. Eerst samen met Eline naar Azië en Nieuw Zeeland en bij terugkomst direct aan de slag gegaan met mijn andere droom. In april 2014 ben ik gestart met de Online Starterstraining en het schrijven van mijn Businessplan. Ik hanteer nog steeds het ondernemersprincipe dat ik van een van de trainers heb gehoord: als x gebeurt, wat dan?
Een beetje naïef
Ik wilde uiteraard een financiering en had niet genoeg eigen vermogen. Goed, ik was op de hoogte van de crisis, maar dacht: Ik heb zo’n goed businessplan, daar kunnen ze niet omheen! Het is niet gelukt om via reguliere kredietverstrekkers een financiering te krijgen (solvabiliteitsredenen).
Plan B
Ik heb contact opgenomen met een van de trainers van de Online Starterstraining, Commercieel Directeur van Qredits, en mijn verhaal voorgelegd. Uiteindelijk is de financiering gelukt via CrowdAboutNow en Qredits!
Op 14 november zijn we een crowdfund campagne gestart. Ons doel was € 49.500. We hebben alles uit de kast gehaald: een professioneel filmpje gemaakt (
www.crowdaboutnow.nl/bakerandmoore), persberichten verstuurd, Social Media ingezet, vrienden en familie benaderd. Nog steeds post ik dagelijks op Facebook, Twitter en Instagram. Al met al heb ik het voeren van de campagne als een fulltime baan gezien.
Tegenvaller? En weer zoeken naar een oplossing
Tijdens de crowdfund campagne, kregen we tijdens de derde week even geen geld binnen. Alles hing af van het halen van de campagne. Er waren al een hoop afspraken gemaakt en zo hadden we tijdens de campagne onverwachts nog problemen met het pand. Maar ook die dingen hebben we gelukkig overwonnen. Op 30 december is de campagne beëindigd en hebben we € 67.350 opgehaald (136%)!
Focus en Visie
Op dit moment ligt mijn focus op de opening en daarna het finetunen van het concept. Baker&Moore is 7 dagen per week open en ik sta alle dagen in de zaak en Eline 2. Eline zal daarnaast blijven werken als docent en decaan in het voortgezet onderwijs. Op deze manier hebben we in ieder geval een vast inkomen.
Zodra het kan, wil ik minder uren in de zaak staan. Die tijd ga ik gebruiken om het concept uit te rollen, zoals een online bestelfunctie en (bedrijfs)catering. Vervolgens wil ik nadenken over een tweede vestiging en misschien zelfs franchise. Bij het ontwerpen van het logo en de huisstijl hebben we hier al rekening mee gehouden.
Gouden Tips van Paul
1. Voorbereiden! Je mise en place is je beste vriend!
2. Besteed aandacht aan je Businessplan!
3. Doen!
Ik ben niet koppig, ok een beetje, en heb in de voorbereiding hulp gevraagd aan de juiste personen. Ik had een enquête gemaakt en heb met (horeca) ondernemers gesproken.
Ze moeten me wel serieus nemen
Een strak en goed doordacht Businessplan opent deuren. Ik nam het mee naar al mijn zakelijke gesprekken. Het geeft je zelfvertrouwen. Ik had er hard aan gewerkt en mensen gevraagd het kritisch te lezen. Mijn Businessplan heb ik ingelijst. Het financiële deel, zoals liquiditeitsbegroting, heb ik digitaal en werk ik dagelijks bij.
Mijn laatste tip: DOEN! Laat het nooit zo ver komen dat je over 10 jaar op de bank zit en spijt hebt van iets dat je niet hebt gedaan.
Wil je meer weten over het unieke lunchroomconcept Create it Yourself van Paul en Eline, bezoek dan vanaf eind februari Baker&Moore aan de Westblaak in Rotterdam of kijk nu al op hun website.