Startups28.04.2015

​Samen sterker: Zo zet je een succesvolle samenwerking op


Samenwerking komt sneller tot stand en is duurzamer wanneer je uitgaat van het creëren van een win-win situatie. Ik werk veel samen en heb daar goede ervaringen mee. In dit blog vertel ik hoe ik bij mijn huidige samenwerking met KPN Zakelijke Markt te werk ben gegaan.

Vier belangrijkste voordelen van samenwerking:

  • Mensen die kunnen meedelen in succes zijn meer betrokken.
  • Samen bereik je meer. Je profiteert van elkaars (specialistische) kennis en ervaring.
  • Je vergroot je bereik door samen te werken.
  • Het levert tijdswinst op. Samen verzet je werk sneller.

Zaaien, dan oogsten

In mijn vorige blog Effectief Netwerken schreef ik al dat ik regelmatig contact onderhoud met andere ondernemers en bedrijven. Deze ontmoetingen leveren mij vaak nieuwe kansen op. Sinds 2013 onderhoud ik contact met marktpartijen die ons initiatief Online Starterstraining leuk en interessant vinden maar niet direct business partner worden. Zo ook met KPN. Eind vorig jaar leidde dit tot een besluit tot samenwerking. Dat is altijd een geweldig moment. Enerzijds omdat we onze programma continu moeten verbeteren en we nu een extra module ‘Slimmer Ondernemen in de Cloud’ kunnen opnemen in ons programma. Anderzijds omdat ik als verkoper simpelweg wil scoren. Maar dan begint het pas.

Samenwerking formaliseren

De kogel is door de kerk. Het besluit tot samenwerking is genomen. Nu nog de formalisatie in het contract. Tips om dit proces te versnellen:

ïZorg ervoor dat je een goed standaard contract paraat hebt dan kun je snel een concept voorstel sturen;

ïOnderzoek, voordat je het concept voorstel stuurt, wat de andere partij belangrijk vindt en houdt hier rekening mee in jouw voorstel;

ïVerlies aan jouw kant geen enkele snelheid. De wereld is turbulent. Wat nu opportuun is kan morgen, bijvoorbeeld door een nieuwe beslisser aan de andere kant, er weer anders uitzien;

ïHet formaliseren van de samenwerking kan zomaar 1 of 2 maanden duren. Zo ook onze samenwerking met KPN. Wij startten parallel al zoveel mogelijk op. Omdat we zo min mogelijk tijd wilden verliezen in het go-to-market proces.

Businesscase

Ook voor grote bedrijven geldt dat een investering in resources en geld moet worden onderbouwd in een business case.. Ondertussen hebben wij veel activiteiten uitgevoerd en ervaren wat wel en niet werkt. Deze kennis en ervaring hebben we gedeeld met het team van KPN. Met als doel een zo realistisch mogelijke business case te ontwikkelen. We hebben een gezamenlijk belang. Immers als de doelen en doelstelling van ons beiden worden gerealiseerd levert dit een succesvolle, en lange termijn, relatie op.

Productinnovatie

Tijdens gesprekken met de mensen van KPN ontstond het idee om ondernemers ook op een andere manier verder te helpen. Dit leidt nu tot een innovatie van ons programma. Ik kan hier nog niet teveel over vertellen maar in juni lanceren we iets heel leuks. Daar wordt nu door veel mensen hard aan gewerkt. Een extra voordeel van een samenwerking met een betrokken business partner. Hier gaat een grote investering in tijd, moeite en geld mee gepaard. Zonder de samenwerking met KPN was dit niet mogelijk.

Taakverdeling

Bij samenwerking is het belangrijk goede afspraken te maken over wie welke taken uitvoert. Zorg ervoor dat elke partij vanuit zijn of haar eigen kracht werkt. Met KPN stelden we tijdens een kick-off meeting vast wie wat ging doen. Zeker tijdens het opstarten van een nieuwe samenwerking is het belangrijk dat je goed met elkaar communiceert. Als je elkaars belang kent en daar rekening mee blijft houden is de basis voor een goede en duurzame samenwerking gelegd.

Eenmaal live

Als we straks lanceren begint het pas. Dan ervaren we of datgene wat we hebben bedacht uitkomt zoals is berekend in de businesscase. Over dat proces vertel ik je tegen die tijd meer!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...