Startups14.08.2016

Restoranto gaat de strijd aan met voedselverspilling


Deelnemende restaurants kunnen zelf maaltijden aanbieden die anders toch worden weggegooid

Restoranto wil de strijd aangaan met voedselverspilling en wil daarbij tegelijkertijd de lokale economie stimuleren. Dit zou moeten gebeuren door restaurants de mogelijkheid te geven last minute aanbiedingen te plaatsen via een app die voor iedereen toegankelijk is. Voor elke maaltijd die via de app wordt besteld wordt ook nog eens een maaltijd in Oeganda via het Restoranto Project gedoneerd.

Het concept van Restoranto is bedacht door Ralph de Groot en Silja Thor die zich ergeren aan de vele restaurants die eten weggooien. Het gaat daarbij vooral om de vele overtollige maaltijden die in restaurants van tevoren zijn bereid, maar wat voor maaltijden geldt gaat ook op voor ingekocht voedsel. De maaltijden zijn via de app tegen korting te koop waarbij de restauranthouders zelf de korting kan bepalen.

Het werkt allemaal heel simpel, het deelnemende restaurant kan zelf de maaltijden plaatsen die anders toch worden weggegooid met een speciale korting in de app. Gebruikers van de app kunnen op deze aanbiedingen klikken en kiezen om de gerechten te komen afhalen of bij het restaurant te komen eten. Het aantal aanbiedingen is zichtbaar via een tellertje wat afloopt als er een bestelling is gedaan.

restoranto_app
restoranto_app

De initiatiefnemers van Restoranto focussen zich eerst op de grote Nederlandse steden maar willen uiteindelijk ook een soort van landelijke dekking. Op dit moment is de app alleen nog maar te gebruiken in de randstap. Het succes van initiatief wat zeker aandacht verdiend zal daarom veel afhangen van de snelheid waarmee restaurants de Restoranto app als een nuttig iets gaan zien. Het lange termijnplan is om uiteindelijk ook internationaal te gaan opereren maar daarvoor zijn eerst investeringen nodig. Voedselverspilling is meer en meer een ‘hot topic’ aan het worden.

De app is vanaf nu te downloaden via www.restoranto.com en in de App store en Google Play.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps