Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het inmiddels ook bijna noodlijdende Fitbit heeft de laatste cijfers over 2016 bekendgemaakt en hoewel het in 2016 2,17 miljard omzette leed de maker van fitness-trackers wel 102 miljoen dollar verlies. Een deel daarvan was te wijten aan de overname van smartwatch-pionier Pebble. Kosten? 23 miljoen dollar. Een ongelofelijk laag bedrag. Hoe heeft zo’n belofte van een bedrijf het zo ver kunnen laten komen?
Pebble zette Kickstarter begin 2015 helemaal op zijn kop. De crowdfunding-campagne voor de Pebble smartwatch had bijna 70.000 mensen die samen meer dan 10 miljoen dollar gaven om een smartwatch te krijgen. Een waanzinnig succes, dat nog een keer verdubbeld werd voor de Pebble Time in 2015.
Overmoed
In die hoogtijdagen schijnt er een bod te zijn geweest voor Pebble door horlogemaker Citizen. Hoogte van dat bod? 740 miljoen dollar. 717 miljoen meer dan het bedrijf eind 2016 heeft opgebracht. Nu is er een verschil tussen een gerucht van een potentieel bod en een echt betaalde som, maar het verschil is astronomisch.
Pebble heeft haar toekomst duidelijk verkeerd ingeschat in 2015. CEO Eric Migicovsky heeft na het spaaklopen van de onderhandelingen met Citizen ook nog een bod van 70 miljoen van Intel afgeslagen. In plaats van te verkopen heeft Pebble er voor gekozen om door te gaan en geld te lenen daarvoor. Dat betekent dat zelfs de 23 miljoen die het bedrijf nu heeft opgebracht nauwelijks genoeg zijn om de schulden af te betalen. 60 procent van de werknemers zijn stante pede ontslagen na Fitbit’s overname. Alle activiteiten zijn gestopt. Pebble is dood.
Hadden ze maar…
Of dat niet ook was gebeurd als ze niet verkocht hadden? Dat is moeilijk te zeggen. De smartwatch-markt is iedereen tegengevallen die zich er in begeeft, van Samsung tot Apple aan toe. De grote markt is er gewoon niet, zo lijkt het op dit moment, dus misschien was het wel beter geweest als Pebble niet zo’n groot succes had gehad in eerste instantie. Dan hadden de mensen die het cool vinden om een horloge te hebben dat meer kan dan de tijd weergeven er eentje gehad. Nu is er een markt die meer aanbod als vraag lijkt te hebben en is de originele aanjager van de trend gestript voor onderdelen.
Hopelijk kunnen de patenten en de techneuten die van Pebble zijn overgekomen er voor zorgen dat Fitbit beter gaat presteren, want als het op deze manier doorgaat bestaat de kans dat de wearable markt straks misschien nog wel een grote speler zou kunnen verliezen. De hardloper die voorop rende zijn we in elk geval al kwijt.
[Afbeeldingen © Pebble]
Verder lezen over Smartwatch
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Gadgets23.09.2024
Huawei lanceert de Watch GT 5 serie en meer in Barcelona
Gadgets27.08.2024
Garmin fēnix 8-serie: nieuwe generatie multisport smartwatches
met AMOLED-scherm of een scherm op zonne-energieGadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile10.07.2024
Samsung laat Galaxy AI hoogtij vieren in nieuwe foldable Galaxy Z Flip 6
Gadgets01.06.2024
Huawei Watch Fit 3: elegante smartwatch met prima prestaties
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Gadgets17.04.2024
Nieuwe kleurstelling OnePlus Watch 2 & OnePlus Pad Go worden op 23 april onthuld
Verder lezen over Technology
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Technology07.05.2024