Startups17.05.2021

​Nederlandse onderwijs-startup wint Future Play Design Challenge


Het spellensysteem van het Utrechtse Luqo won recent de prestigieuze ontwerpwedstrijd die werd uitgeschreven door CoC Playful Minds en LEGO Ventures. De vakjury, bestaande uit vooraanstaande wetenschappers en experts op het gebied van ethiek, co-creatie en bedrijfsvoering verkoos het Nederlandse Luqo als meest innovatieve en levensvatbare idee om kinderen spelenderwijs te laten leren. De andere deelnemers waren Tilli en BloomBot uit de Verenigde Staten.

Het idee waarmee de Utrechtse startup won, is een spellensysteem waarmee ouders en kinderen samen educatieve spellen spelen. De spellen hebben soms te maken met schoolvakken, soms brengen ze het gesprek tussen familieleden op gang, maar altijd trainen ze sociale vaardigheden. Om dit effect te versterken bestaan de spellen naast een app uit grote drukknoppen. Die moeten spelers op het goede moment indrukken en zo ontstaat enthousiasme en samenwerking. De jury prijst het belang van sociale interactie:

De prijs die de startup won is een half jaar lang training van onder andere de experts uit de jury, CoC Playful Minds en LEGO Ventures. Daarnaast krijgt de startup een kantoorruimte in de co-creatieve startup hub Playful Hub in Billund, Denemarken.

Luqo

Luqo richtte zich tot 2020 alleen op scholen, maar ziet door de coronacrisis in dat de vraag van ouders naar goede onderwijstools toenam. Daarom richten ze zich vanaf dit jaar ook op ouders en kinderen. Het is een verandering die de jury prijst, omdat ook zij herkent dat steeds meer ouders inzien dat zij een rol spelen in de educatie van hun kind. Dit is niet altijd even makkelijk voor ouders, dus hulp hierbij is welkom. De jury ziet in Luqo de oplossing om, op een fijne en makkelijke manier, thuis toch bezig te zijn met schoolwerk.

Kickstarter tot 20 mei

Om het product snel te kunnen leveren, heeft Luqo een Kickstarter Crowdfunding gestart die loopt tot en met 20 mei. Iedereen die een Luqo voor thuis of op school wil bestellen, kan dat dus nog een paar dagen doen.

...

Verder lezen over E-Learning

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

​STAP-budget: ontvang subsidie om die Photoshop-cursus te doen

Het is vanaf vandaag mogelijk om STAP-budget aan te vragen. Het is geen geld om lekker naar de kroeg te gaan met je vrienden, maar het is beter dan dat: het is subsidie waarmee je een cursus naar wens kan volgen. Photosh...

Nieuws01.03.2022

​STAP-budget: ontvang subsidie om die Photoshop-cursus te doen

Of maak een reisje naar Dublin
Helft consumenten wil in de toekomst online examinering

De meerderheid (55%) van de Nederlandse consumenten wil bij toekomstig online onderwijs ook examens en toetsen online afleggen. Daarnaast is uitleg via video zeer gewild (47%). Dit en meer blijkt uit de E-Learning Monito...

Online12.01.2021

Helft consumenten wil in de toekomst online examinering

Volg nu de gratis Nationale Artificial Intelligence (AI)-cursus

Bijna alle technologische hoogstandjes en innovaties maken tegenwoordig gebruik van ‘Artificial Intelligence’ kortweg afgekort als AI. Soms lijkt het wel alsof alles er gebruik van maakt. Dat is overigens niet helema...

Technology01.04.2020

Volg nu de gratis Nationale Artificial Intelligence (AI)-cursus

Na de cursus ontvang je direct een certificaat
​Indiase startup Byju’s maakt voor het eerst winst met hun educatieve apps

Een van de grootste startups in India maakt winst. Byju's noteerde in het boekjaar dat eindigde in maart van dit jaar een nettowinst van $ 2,8 miljoen op een omzet van $ 188,8 miljoen. Het jaar daarvoor bedroeg de omzet...

Tech in Asia20.12.2019

​Indiase startup Byju’s maakt voor het eerst winst met hun educatieve apps

Samen trainen voor de prijs van één met de Dubbeldeal van LECTRIC

Als je in online marketing en communicatie zit moet je wel ooit van LECTRIC gehoord hebben. De opleider in dit marktsegment heeft voor iedereen in de online content pipeline wel een training klaar liggen die je kennis ka...

Online07.02.2018

Samen trainen voor de prijs van één met de Dubbeldeal van LECTRIC

Sponsored Story
Hoe staat het met jouw digitale vaardigheden?

Bijna zeven op de tien Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 55 jaar vinden het nodig om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren. Een kwart heeft moeite om alle technologische ontwikkelingen bij te houden. Zo b...

Online19.01.2017

Hoe staat het met jouw digitale vaardigheden?

Een kwart van alle Nederlanders​ is bang zijn/haar baan te verliezen als gevolg van digitale kennisachterstand
De markt voor digitale bedrijfsopleidingen groeit hard

De markt voor digitale bedrijfsopleidingen is hard aan het groeien. De wereldwijde omzet van 'e-learning', momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen. Digitale opleidingen bieden bedrijven flinke voordelen: fl...

Online05.07.2014

De markt voor digitale bedrijfsopleidingen groeit hard