De manier waarop jij je bedrijf presenteert, is bepalend voor je succes. De naam van je bedrijf is belangrijk. Daarom kies je die met veel zorg. Je werkt hard om een goede reputatie op te bouwen en je gaat er vanuit dat de naam van jou is, omdat het je handelsnaam is en jij die al een tijd gebruikt. Maar wat doe je als iemand jouw naam gebruikt of namaakt?
Wanneer je je (handels)naam gebruikt om reclame te maken voor je bedrijf of product, bijvoorbeeld als webadres, op social media of in je logo, dan heb je ook een merk. De meerderheid van de (startende) ondernemers gaat er echter ten onrechte vanuit dat hun naam voldoende is beschermd met een handelsnaamregistratie. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel beschermt wel je handelsnaam, maar niet je merk. Alleen door registratie van jouw naam en/of logo in het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) krijg je het officiële merkrecht. Met een merkregistratie kan je stappen ondernemen tegen iemand die jouw merk gebruikt of namaakt.
Als je naam al door een ander is geregistreerd, kun je met de houder (eigenaar) in conflict komen. Controleer daarom altijd in een officieel register of de naam die je hebt bedacht, nog vrij is. Via Google op het internet zoeken naar de naam is daarvoor niet genoeg. Kijk niet alleen in het handelsregister van de KvK, maar ook in het online Merkenregister van het BBIE. Je kan er gratis zoeken of de naam die je wilt gebruiken al als merk is geregistreerd en zo ja, waarvoor, door wie en wanneer.
Maak een account aan, met je merknaam, op de voor jouw doelgroep meest relevante social media kanalen. Zo kun je voorkomen dat de naam ‘gekaapt’ wordt. Bezwaar maken tegen een account dat door een ander is geregistreerd kan tijdrovend en omslachtig zijn. Ontdek je dat iemand misbruik maakt van je merknaam op social media? Veel social media hebben een
klachtenprocedure hiervoor.
Een merkregistratie aanvragen bij het BBIE (via www.boip.int), kost 240 euro. Na inschrijving van je merk krijg je een officieel registratiebewijs. Je kunt de buitenwereld laten weten dat je merk geregistreerd is door het ® teken te gebruiken. Het gebruik hiervan draagt bij aan de professionele uitstraling van je bedrijf. Op je website kun je dit laten zien door een link te maken naar je registratie in het Merkenregister.
Je wilt dat je merknaam direct duidelijk maakt waar je bedrijf of product voor staat. Maar een merk kan alleen maar een merk zijn volgens de wet, als het onderscheidend vermogen heeft. Dit betekent bijvoorbeeld dat het merk ‘The Orange Company’ geen goed merk is voor een bedrijf dat jus d’orange op de markt brengt, maar wel voor een bedrijf dat huishoudelijke apparaten verkoopt. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) moet inschrijving van dit soort beschrijvende merken weigeren, omdat algemene woorden niet gemonopoliseerd kunnen worden.
Meer weten?
Voor meer informatie over hoe je jouw bedrijfsnaam, idee, concept of merk kunt beschermen én andere ondernemersvaardigheden volg de gratis Online Starterstraining.
Deze blogpost is geschreven door Marleen Kuiper, voorlichter BBIE en trainer van de Online Starterstraining.