De Amerikaanse bestseller auteur van
The Lean Startup komt op 2 maart (in Amsterdam) voor het eerst spreken voor een Nederlands publiek. In zijn boek beschrijft Eric Ries een nieuwe manier van snelle en efficiënte bedrijfsvoering. De ideeën uit zijn boek worden inmiddels breed overgenomen in de startup wereld en de rest van het bedrijfsleven. Er is zelfs een wereldwijde beweging ontstaan rondom het boek waarin ondernemers kennis en ervaring uitwisselen.
Middels een crowdfunding campagne via Live on Demand platform is er de benodigde funding opgehaald voor dit evenement. Initiatiefnemers hiervan zijn Karen van der Kolk (USG People), Freek Bijl (eFocus), Tessa Sterkenburg (The Next Speaker), Robbert van Geldrop (Backupagent) en Thijs Sprangers (Live on Demand).
”
De eerste 50 deelnemers waren al snel gevonden. Dat waren genoeg mensen om alvast een uitnodiging naar Eric Ries te sturen,” aldus Sprangers. “Inmiddels staat de teller op meer dan 300 deelnemers en het management heeft bevestigd dat Ries op 2 maart naar Amsterdam komt.”
Het programma op 2 maart in B. Amsterdam bestaat uit een keynote speech van Eric Ries, gevolgd door cases van Philips, Peerby, Twoodo en Sanoma die allen zijn methode, de zogenaamde
lean startup method, toepassen. De cases worden door de betrokken ondernemers gepresenteerd. En tot slot zal Ries in gesprek gaan met de ondernemers over hun toepassing van de Lean Startup principes.
De campagne wordt gesteund door accelerators
Rockstart Accelerator en Startup Bootcamp, en verder door onder meer internetbureau eFocus, de Nederlandse Lean Startup Circle, American Bookcenter, Philips, Adobe, BNR Nieuwsradio, InnoLeaps en de Amsterdam Economic Board.
Eric Ries studeerde computer science aan de beroemde Yale University, waarna hij naar Silicon Valley verhuisde om als Computer Engineer aan de slag te gaan. In 2011 brak hij door met het boek: The Lean Startup Philosophy. Inmiddels is hij bekend als pionier van de Lean Startup movement, een nieuwe business strategie die startups leert hun middelen zo efficiënt mogelijk te verdelen. Talloze startups maar ook gevestigde bedrijven als DropBox en General Electric maken gebruik van deze methode.
Live on Demand is een crowdfunding platform voor live performance en biedt iedereen de kans om zijn of haar favoriete artiest naar Nederland te halen voor een live optreden. Op de website van Live on Demand kan iedereen zijn favoriete artiest, dj, goeroe, kok, spreker, of schrijver naar Nederland halen door een crowdfunding campagne te starten. Als er genoeg fans mee doen aan de actie en de artiest accepteert kan het event doorgaan.
Tickets voor het event op 2 Maart in B-Amsterdam zijn nog beschikbaar via de website van Live on Demand:
http://bit.ly/eric_ries.