Startups30.04.2014

Nieuwe Fanly App maakt winkelen sociaal


Mobiel is al jaren aan een opmars bezig en is inmiddels het desktop gebruik gepasseerd. Zo’n 70% van de Nederlanders is tegenwoordig in het bezit van een Smartphone en velen merken spelen hier gretig op in met hun advertising. Deze trends zijn niet voor alle branches even relevant en zeker niet voor de retailers die offline hun producten proberen te slijten. We hebben de afgelopen jaren al heel wat SoLoMo (Social-Local-Mobile) apps de revue zien passeren, enkele succesvolle voorbeelden hiervan zijn Foursquare, Yelp en AroundMe. 

Vanaf vandaag gaat de Amsterdamse start-up Fanly live met hun app die de retailer moet helpen via de app meer winkelbezoeken te realiseren.

Fanly is een nieuwe, interactieve App voor smartphones waarmee consumenten punten kunnen sparen, vouchers kunnen winnen en leuke voordelen krijgen bij een bezoek aan hun lokale winkels. De start-up biedt het eerste sociale loyaliteitsprogramma dat niet de transactie beloont, maar juist het bezoek aan de retailer. Tegelijkertijd kunnen klanten extra punten sparen door reclame te maken voor hun favoriete winkel of door de winkel en lopende acties te delen met vrienden via de Fanly App. Met bijna 40 aangesloten winkels is Fanly vandaag  van start gegaan in Amsterdam. Door lokaal te starten zorgt Fanly ervoor dat er in een omgeving genoeg winkels zijn aangesloten om voor de consument relevant te zijn.

De Amsterdamse start-up biedt winkeliers een toegankelijk platform om nieuwe klanten te werven en van bestaande klanten betrokken en loyale ambassadeurs te maken. De Fanly App helpt dagelijks meer winkelbezoekers te realiseren en daarmee de omzet te stimuleren. Met het laagdrempelige interactieve spaar- en beloningssysteem kunnen consumenten eenvoudig:

  • inchecken en punten sparen bij een bezoek aan hun favoriete winkels;
  • extra punten sparen door hun favoriete winkels en lopende acties via social media of email te delen;
  • verschillende beloningen van hun favoriete winkels vrijspelen en gebruiken;
  • nieuwe winkels ontdekken;
  • vouchers winnen van winkels uit de buurt.

Tussen het online geweld van de grote winkelketens wil Fanly lokale winkeliers in staat stellen een interactief bedrijfsprofiel aan te maken en zich via een App te presenteren. Fanly vertelt: “Uit onderzoek weten we dat 95% van de smartphone gebruikers lokale informatie zoekt. Daarnaast vertrouwt 92% van de consumenten op aanbevelingen van vrienden en is de kans om iets te verkopen aan een bestaande klant 60-70% groter.

Op dit moment is de Fanly App verkrijgbaar voor iOS. Een Android-versie volgt later dit jaar, Fanly is gratis app. Fanly is van start gegaan in Amsterdam met zo’n 38 aangesloten winkels, waaronder bekende ondernemingen als 1Amsterdam, Brasserie Van Dam, Frozz & Oodlz | De Pijp, The Dutch Co., Juice&Salad Cafe en Clubsportive. Naar verwachting zal Fanly binnen afzienbare tijd uitrollen in alle grote steden in Nederland.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...