Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat hun werk weinig te maken heeft met het te pas en te onpas gebruikte woord buzz. Sterker nog, growth hacking gaat juist voorbij aan ‘de buzz’, wat dat ook precies moge zijn.
Stel, er is niet alleen een geweldig idee voor een mobiele app, maar ook de daadkracht om deze app te bouwen. En dan? Niks. Na de productlancering van de app willen de actieve gebruikers maar niet komen. Goed, dankzij wat media-aandacht heeft de app tijdelijk een piek in de toestroom aan gebruikers, maar dit is een eenmalige opleving die al snel weer opdroogt. Nog vervelender, de gewonnen gebruikers blijken lang niet allemaal actief en keren vaak niet terug nadat ze een account hebben aangemaakt om een kijkje te nemen.
Een succesvolle online dienst wordt vaak een ‘buzz’ toegeschreven. Als er reuring is, dan komen de gebruikers wel. Maar dat blijkt dus helemaal niet het geval voor de meeste apps of online diensten die gelanceerd worden. En precies hier komt growth hacking om de hoek kijken. Het is eigenlijk een speelveld van tactieken hoe de gebruikersgroei om een gezonde en blijvende manier aan te jagen. Deze groei is het topje van de ijsberg. Onder water bevinden zich de drijvende krachten: PR, SEO, analytics en bijvoorbeeld e-mailmarketing.
De meeste beginnende online bedrijven houden het verkeer, het aantal gebruikers en de omzet in de gaten. Terwijl, om tot waardevolle actieve gebruikers te komen, het belangrijker is om te weten wat er tussen de drie stappen gebeurt. En die stappen zette het bedrijf GrowHack alvast op een rijtje: aquisitie, activatie en retentie.
Een startend online bedrijf wacht liever niet op de buzz, maar stelt een strategisch plan op om waardevolle gebruikers – en dus uiteindelijk groei – welkom te heten. Met aquisitie worden mogelijke gebruikers naar de site getrokken, activatie krijgt de bezoekers zo ver om iets te doen waarmee de kans op terugkerend bezoek vergroot wordt. En de laatste stap, retentie, gaat in op de vraag hoe gebruikers omgezet worden in actieve gebrukers, waaruit dan vervolgens hopelijk weer referrals komen, de actieve gebruikers die nieuwe gebruikers binnenhalen. De groep die overblijft zijn consumenten die als het goed is geld op tafel willen leggen om de dienst te gebruiken.
Al deze stappen zijn prima in een strategisch groeiplan te verwerken, met alle verschillende middelen waarmee nieuwe gebruikers te winnen zijn als SEO, AdWords, PR, contentmarketing, een nieuwsbrief en meer. Maar gelukkig zijn er ook quick wins te behalen, zonder aan een lijvig plan te beginnen, om het growth hacking speelveld uit te testen. Denk bijvoorbeeld aan een A/B-test voor een landingspagina om te proberen wat nu echt beter werkt. Of de integratie van social om een dienst deelbaar te maken.
Maar ook een e-mailcampagne om al geregistreerde gebruikers weer naar de site, dienst of app te lokken. Er zijn er legio voorbeelden, alleen al voor de gebruikers die net voor het afronden van het aanmeldingsproces zijn afgehaakt. Stuur ze nog eens een e-mail ter herinnering. Of een e-mail waarin aangegeven wordt welke vrienden van een ander sociaal netwerk actief zijn op deze dienst. Zelfs als maar een deel van deze afgehaakte gebruikers terugkomen, is dat toch mooi een extra aantal om mee verder te werken richting het uiteindelijke doel: groei.
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Verder lezen over PR 2.0
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
Media10.03.2014
Nederlander minste vertrouwen in sociale media
Media19.06.2011
Facebook PR op voet van oorlog met media
Media08.06.2011
Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!
Social Media19.05.2011
“Social Media” dekt lading niet meer.
Social Media15.05.2011
De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023