Startups23.11.2012

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken


Begin deze week is een nieuwe vacaturewebsite JobAmbassadors van start gegaan. De nieuwe site wil de recruitmentmarkt openbreken. De initiatiefnemers gaan er van uit dat wij zelf weten wie in ons netwerk op zoek is naar een baan, en ook wie het beste geschikt is voor een vacature. Door social media zijn onze netwerken bovendien groter dan ooit. Dit maakt ons volgens Jobambassadors elkaars beste recruiter.

Jobambassadors noemt haar deelnemers ambassadors. De site scant op verzoek van de ambassador het Facebook en LinkedIn-account en matcht het netwerk met de vacatures. Wanneer een ambassador bijvoorbeeld veel ICT-managers in Maastricht in het netwerk heeft zal de site hiervoor de vacatures aan hem of haar matchen.

Het zoekresultaat ziet de ambassador alleen zelf en daarna bepaalt de ambassador wie over welke vacature wordt getipt. Ook zonder Facebook of Linkedin is de site te gebruiken, in dat geval geef je zelf aan uit welke regio en voor welke functies je vacatures wilt ontvangen.
Per vacature looft de werkgever een bonus uit. Zodra een werkgever iemand uitnodigt op gesprek, verdient de ambassador de bonus.

Initiatiefnemer Siem van Bruggen: “Het mooie van het concept is dat iedereen profiteert. De werkgever plaatst gratis vacatures en betaalt alleen een bonus bij het uitnodigen van een kandidaat. Voor ambassadors is het een mooie manier om mensen uit hun netwerk aan leuke nieuwe banen te helpen én hier geld mee te verdienen. Voor sollicitanten is het geweldig omdat je via via getipt wordt over de leukste banen.

Q: Wat is jullie business model?

Siem vervolgt: “Vooraf heeft de werkgever aangegeven wat het hem of haar waard is een geschikte kandidaat uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek (minimaal €150,-). Als er een geschikte kandidaat solliciteert en hij/ zij wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is tot 80% van dat bedrag voor de ambassador die deze kandidaat heeft getipt over de vacature.

Q: Wat is jullie doelstelling?

We zijn elke dag bezig met het verbeteren van de gebruikerservaring. Dit doen we door veel met de gebruikers te praten en door intensief het gebruik van de website te meten met verschillende webanalyticstools.

Daarnaast willen we het komende jaar ook stappen gaan zetten binnen de integratie van externe recruitment software en de verbetering van ons matchingsalgoritme. Zo willen we elke ambassador laten zien wie uit hun netwerk precies geschikt is voor een functie.

Over een jaar hopen we kwalitatief de beste sollicitanten te leveren via de meest gebruikersvriendelijke vacaturesite van Nederland.

Q: En zijn er nog bepaalde concurrenten in Nederland waar je rekening mee moet houden?

De markt is enorm en kent vele spelers. Toch zijn er binnen referral recruitment maar weinig succesvolle partijen. De spelers die er wel zijn hebben een ander model en een andere filosofie. Concurrenten zou ik ze nog niet willen noemen. Het aandeel van referral recruitment ten opzichte van de traditionele markt is groeiende. We versterken elkaar juist door bedrijven er op te wijzen dat het werven van medewerkers via de ambassadeurs van je organisatie het beste werkt.

...

Verder lezen over Recruitment

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

Sinds 2018 is de startup Skeeled in Nederland actief. Het heeft een tool ontwikkeld waarmee bedrijven dankzij kunstmatige intelligentie mensen kunnen werven. De software vindt de talenten die bij de baan passen. Dat blij...

DC Business02.07.2020

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

En dat werpt zijn vruchten af
​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Door de snel aantrekkende arbeidsmarkt is de spoeling op de flexmarkt dit jaar dunner dan voorgaande jaren. Voor bedrijven die deze zomer niet op tijd vervanging regelen dreigen dan al snel capaciteitsproblemen. Om zo mi...

DC Business06.07.2017

​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

Werkgevers reageren negatief op ongepaste berichten of foto's van potentiële medewerkers op sociale netwerken, maar kunnen ook achterdochtig worden wanneer er geen enkele aanwezigheid op deze platformen opgemerkt w...

Social Media12.02.2015

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

De vacatures op LinkedIn zijn een groot succes, van alle vacatures wordt een derde mobiel bekeken. Dit is ook de reden dat LinkedIn vanaf nu een iPhone app introduceert voor recruiters: Recruiter Mobile.

Social Media17.10.2013

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

5 trends in e-recruitmentland

De e-recruitmentsector is volop in beweging. Denk hierbij aan het centraal stellen van de werkgever bij het zoeken naar talent, maar ook aan sollicitanten alle vrijheid geven zodat zij hun creativiteit en motivatie kunne...

Vacatures08.07.2013

5 trends in e-recruitmentland

NS vindt talent via Facebook

Vooral in tijden waarin het aanbod groter is dan het aantal banen is het van belang dat men zo gericht mogelijk potentiële kandidaten weet te bereiken. Er zijn echter meer mogelijkheden zijn dan ooit om vacatures te ver...

Social Media14.05.2013

NS vindt talent via Facebook

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

HR-verantwoordelijken zijn ook maar mensen, en ook zij maken fouten. Geef ze echter betere tools zoals statistische software tot hun beschikking en ze zullen betere wervingsbeslissingen nemen, zo zeggen voorstanders van...

Vacatures08.04.2013

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

Solliciteren 2.0: Met een Kloutscore van minder dan 35 hoeft u zich niet melden

Zowel Californië als Maryland hebben een wet goedgekeurd die werkgevers verbiedt om sollicitanten de toegang te vragen tot hun social media accounts. De bedoeling van deze wetten is goed, schrijft Will Oremus op Slate,...

Online06.10.2012

Solliciteren 2.0: Met een Kloutscore van minder dan 35 hoeft u zich niet melden