De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met moeite maar veel plezier koos een internationale jury van Join Our Core vorige week in Londen 15 duurzame denkwonders uit, waaronder drie Nederlanders. Omdat ijsmerk Ben & Jerry’s gelooft dat succesvol ondernemen en duurzaamheid heel goed samen gaan, schreef het bedrijf in februari de wedstrijd Join Our Core uit.
Daarbij werden jonge slimmeriken opgeroepen hun ondernemersplannen met een duurzame of sociale missie in te sturen. Vijf uitverkoren Nederlandse wereldverbeteraars pitchten op 22 en 23 mei hun ideeën voor een jury vol kopstukken uit de duurzame wereld. Deze halve finales vonden plaats in The Depository in Castle Gibson, een hip ingericht pakhuis dat ook de setting was voor het bekende BBC programma Dragons’ Den.
Volgens Nederlands jurylid Wubbo Ockels was het een moeilijke keuze omdat alle Nederlandse inzendingen de wereld wel een stukje beter zouden maken. De keuze is gevallen op One for One, Fairmail en !SYou vanwege de uitvoerbaarheid van de ideeën, de aansluiting op de idealen van Ben & Jerry’s en, niet onbelangrijk: de bruisende persoonlijkheid van degene die het idee pitchte.
Op 12 augustus vertrekken deze ondernemende wereldverbeteraars voor tien dagen naar Oeganda voor het laatste onderdeel van de wedstrijd. De vijf uiteindelijke winnaars krijgen ieder 10.000 euro en mogen hun bedrijf promoten op een nieuwe Ben & Jerry’s ijssmaak. Uit ieder land zal een winnaar gekozen worden, er zal dus zeker een Nederlandse winnaar zijn. De drie Nederlandse finalisten:
!SYOU// co-designed sneakers – Jaap Spoorenberg
!SYOU wil de sneaker industrie veranderen met unieke gympen die geproduceerd worden in samenwerking met bepaalde ontwikkelingslanden. Ze worden mede ontworpen door lokaal talent en lokaal gewonnen materialen en de winst wordt eerlijk verdeeld. Het motto is ‘Trade, not Aid’.
FairMail – Peter den Hond
FairMail produceert fairtrade wenskaarten met foto’s uit exotische oorden. De foto’s op de kaarten worden genomen door kansarme jongeren uit Peru, India en binnenkort ook uit Marokko. De tieners ontvangen een gratis camera, een cursus fotografie, ziektekostenverzekeringen voor hun familie en steun bij plannen voor hun toekomst. Bovendien krijgen ze vijftig procent van de opbrengst van de kaarten.
One for One – Wouter Durville
One for One is een organisatie die groene energie, ziektekostenverzekeringen en waterflesjes verkoopt op een ‘buy one, give one’ basis. Voor ieder product dat een klant koopt, wordt eenzelfde product geschonken aan iemand in nood. Bijvoorbeeld: als iemand een ziektekostenverzekering aanschaft, krijgt een wees in Tanzania er ook een. Daarbij probeert One for One zo duurzaam mogelijk te ondernemen, zo zijn de waterflessen een goed alternatief voor de vele plastic flesjes die weggegooid worden. Met de verkoop van waterflessen worden waterpompen in Malawi geplaatst.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024