In een tweeluik kijkt StartHub , het initiatief om de Nederlandse startupscene in kaart te brengen en promoten, terug en vooruit met Nederlandse startups. Deze week komen Layar (“Een droomstart en nu doorpakken”), Twones (“Deze moet raak zijn”) en YouTellMe (“Alles duurt altijd langer dan je denkt”) aan het woord. Leonieke Daalder skypte met de mannen. Ennuh … schrijf je in voor de nieuwsbrief. Hier.
Twones: Deze moet raak zijn
2010 wordt voor Amsterdamse Twones het jaar van erop of eronder. In het afgelopen jaar is de ‘online muziek-bookmarker’ twee keer van koers veranderd. Tim Heineke: “Dan dachten we: ja we hebben het te pakken. Dan gingen we het lanceren en dan waren we toch niet zo enthousiast als vooraf. Dan moet je terug naar de tekentafel.” Nu denkt Heinke de juiste koers wel gevonden te hebben. En dat moet ook wel, want in 2010 zal er weer opnieuw geld ‘opgehaald’ moeten gaan worden. Dus dan is een goed functionerend platform met redelijk wat bezoek, ook al komt dat misschien uit een niche, van levensbelang. Hoogtepunt van 2009? “Dat we nu een geweldig team hebben.” Belangrijkste les? “Ik denk dat we te veel dingen te lang hebben door laten gaan. Je moet toch sneller schakelen en beslissen. Niet te lang doorgaan met iets waar je over twijfelt.” Het doel voor 2010 is duidelijk, maar gaat het ook lukken? Heineke: “Mijn gevoel zegt wel dat deze raak moet zijn.”
YouTellMe: Alles duurt langer dan je denkt
2009 was voor het sociale shoppingplatform YouTellMe vooral een spannend jaar. Het eerste volle jaar dat het bedrijf online actief was. YouTellMe is een markt binnengekomen waar al diverse spelers actief waren. Ze hebben geprobeerd in een paar maanden tijd tien jaar achterstand in te halen. “Dat is lastig” aldus Joost Nauta. Dieptepunt? “Eigenlijk duurt alles altijd langer dan je van te voren denkt. Je moet dus leren jezelf tijd te gunnen.” Belangrijkste les? Focus! En die focus heeft het team geen windeieren gelegd. Afgelopen jaar is het platform qua bezoek met 500% gegroeid. Dat staat ook op de agenda voor 2010. Met uiteindelijk doel natuurlijk world domination 🙂 Maar die 500% opnieuw erbij zou al een mooi begin zijn: “Dan zijn we in Nederland een redelijk grote partij, dan doen we goed mee. En met onz. sociale insteek erbij hebben we denk ik dan een heel heel krachtig platform staan.”
Layar: Een droomstart en nu doorpakken
“Het is het begin van een fantastisch avontuur waar we zelf nooit over haddden kunnen dromen. Echt fantastisch,” Maarten Lens-Fitzgerald woordvoerder van augmented reality platform Layar loopt over van enthousiasme. 2009 is het jaar waarin Layar wereldwijd live is gegaan, is overspoeld met positieve aandacht uit de media en is gegroeid van driemansbedrijf naar een onderneming met een nieuw onderkomen waar zo’n twintig mensen werken. Gaat het allemaal niet te snel? “Er zijn altijd twijfels. Ik weet ook nog best wel wat momenten waarop ik dacht doe ik het wel goed”, zegt Lens-Fitzgerald. Desondanks is er afgelopen jaar niks tegengevallen. “Alles is ons op een positieve manier overkomen” Fitzgerald wil nog niet van succes speken: “Wat wij hebben gedaan is heel praktisch houden en duidelijke deadlines stellen. Budget en tijd vastzetten, blijven doen, blijven nadenken. Niet te veel dubben, slim zijn maar vooral doen, doen, doen.” Het doel voor 2010 is duidelijk: “We willen het wereldplatform van augmented reality worden.” Mocht dat onverhoopt toch niet gaan lukken, dan wijt Fitzgerald dat aan eigen beslissingen. Daarom moet Layar ook continu alert blijven en alle feedback goed in de gaten houden. Ligt de concurrentie niet ook op de loer? “Concurrentie? Natuurlijk is dat er. Daar moeten we ons letterlijk tegen verweren. Sneller zijn, beter zijn, betere mensen hebben.”