Sinds gisteren zijn we met TraceBuzz weer nieuwe dienst rijker die toont wie er wat op het internet over je schrijft. De dienst is nieuw maar zeker niet uniek. Naast een eigen dahsboard kun je met TraceBuzz dagelijks via email of RSS overzichten ontvangen met welke nieuwe Twitter berichten, blog postings of nieuwsberichten er voor de door jouw opgegeven keywords zijn gevonden.
Er zijn inmiddels al meerdere methoden om buzz te monitoren. Google Alert is waarschijnlijk het meest gebruikte gratis alternatief. Volgens eigen onderzoek van Tracebuzz zou zijn gebleken dat Google meermalig dezelfde resultaten verstuurd en TraceBuzz 10 keer meer nieuwe resultaten geeft.
Naast het monitoren van de huidige Buzz, maakt TraceBuzz het mogelijk om de resultaten te filteren, favorieten aan te geven en de zoekopdracht steeds slimmer te maken door bepaalde sites of zoekwoorden uit te sluiten. Met behulp van Trends en Statistieken is in te zien rondom welk product / bedrijf er de meeste Buzz op welk moment gaande is. Vragen als wat voor impact heeft mijn nieuwe reclame campagne op conversaties op het internet, zijn goed meetbaar.
Volgens de bedenkers is het monitoren van de Buzz op het internet is eigenlijk de eerste stap om invloed op je virtuele identiteit uit te oefenen. Het proactief zelf creeren van Buzz of het reactief inspelen op buzz van anderen zijn methodes waar veel bedrijven mee aan het expirimenteren zijn. TraceBuzz kan bedrijven ondersteunen met trainingen en advies op het gebied van online reputatie management. 1 belangrijke tip. Reageer zo snel mogelijk op negatieve berichten. Negatief nieuws verspreid zich veel sneller dan positief nieuws.
Voorbeeld TraceBuzz widget: