Het populaire streamingmuziekkanaal Spotify is op weg naar het bankroet. Tot die conclusie komen analisten nadat Spotify zijn financiële resultaten voor 2011 heeft bekendgemaakt.
Het bedrijf lijdt grote verliezen en slaagt er maar niet in deze verliezen onder controle te krijgen. Elke bijkomende dollar aan inkomsten gaat rechtstreeks op aan royaltybetalingen, wat een vicieuze cirkel in gang heeft gezet: hoe meer leden Spotify optekent, hoe meer muziek er wordt geluisterd en hoe meer verlies het bedrijf lijdt. Analistenbureau PrivCo spreekt in dat verband van een ‘duidelijk gebroken businessmodel, dat onmiddelijk moet worden aangepast.’
Het bedrijf meldt een omzet van 187 miljoen euro in 2011, een stijging met 151%, terwijl de ondertussen 311 werknemers van het bedrijf in dezelfde tijdsspanne de personeelskosten met 173% deden toenemen.
98% van de omzet gaat rechtstreeks naar royalties. De overige 2% voldoen geenszins om de overige kosten voor personeel, sales & marketing, infrastructuur, dataservers, kantoren, enz. te betalen.
Hoe meer klanten worden gemaakt, hoe meer muziek er wordt beluisterd, hoe meer royalties verschuldigd zijn. Een suïcidaal model, aldus PrivCo, dat niet eens vermeldt dat artiesten ook nog eens steen en been klagen over de minimale royalties die ze ontvangen. Een lied dat éénmaal op Spotify wordt afgespeeld brengt de artiest 0,009 dollar op. Daarnaast moeten artiesten ook een jaarvergoeding betalen om te verschijnen in het distributiekanaal.
PivCo raadt Spotify aan zijn abonnementsfees voor zware gebruikers op te krikken en een eind te maken aan het onhoudbare flat fee-model dat het bedrijf recht de ravijn in zal doen storten.
Ook een doorbraak in de VS zou een oplossing kunnen brengen op voorwaarde dat er zwaar aan het huidige gratis maar van advertenties voorziene model wordt gesleuteld.