Toen Facebook in 2012 ruim
een miljard dollar betaalde voor fotodienst Instagram, sprak het Amerikaanse zakenblad Forbes van ‘een paniekaankoop‘. Maar vandaag kan worden gesteld dat Mark Zuckerberg een neus voor ‘koopjes’ heeft, want de Amerikaanse zakenbank Citi schat de waarde van Instagram inmiddels op … 35 miljard dollar.
Instagram maakte vorige week bekend nu meer dan
300 miljoen gebruikers te hebben, meer dan Twitter dus, en ook dat zijn gebruikers 1,8 maal meer geëngageerd zijn dan de gebruikers van het microberichtenplatform.
Citi waardeerde Instagram pas geleden nog op 19 miljard dollar maar herziet die waardering nu naar boven toe, omdat het steeds populairder wordt bij adverteerders.
Hoewel pas eind 2013 met advertenties werd begonnen, kon het netwerk vrij snel bedrijven als Adidas, Ben & Jerry’s, Burberry, General Electric, Levi’s, Lexus, Macy’s, Michael Kors, PayPal, en Starwood aan zich binden.
Verwacht wordt dat Instagram in 2015 al 2,7 miljard dollar aan omzet binnenhaalt voor Facebook. Als deze voorspellingen gerealiseerd worden kan ‘de zogenaamde paniekaankoop’ van Zuckerberg wel eens de beste aankoop uit de geschiedenis worden.