Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Je hoeft je Instagram maar te openen of het vliegt je al om de oren: de afbeelding All eyes on Rafah. Het is een post die alles te maken heeft met de oorlog in Israël, maar hoe zit het precies met specifiek deze post, die door zoveel mensen wordt opgepakt?
All eyes on Rafah
De afbeelding zou al meer dan 40 miljoen keer zijn gedeeld. Waarom, dat moge duidelijk zijn: Israël heeft extreem geweld gebruikt in Gaza’s Rafah en daarover willen veel mensen hun schok uitspreken, maar ook laten zien dat ze het er niet mee eens zijn en aan de kant staan van de Palestijnen. Rafah is een plaats in een zuidelijk gebied van de Gazastrook en het is een heel belangrijke stad in de oorlog, omdat in februari ongeveer de helft van de inwoners van Gaza (1,6 mensen) er naartoe zijn gevlucht.
Israël bombardeerde zondag al-Mawasi, een gebied in westelijk Rafah dat eerder nog een safe zone was verklaard, terwijl het twee dagen ervoor was gesommeerd door de International Court of Justice om het offensief op Rafah te stoppen. Er volgden zelfs meer aanvallen en inmiddels zou Israel sinds 7 oktober tenminste 36.171 mensen hebben gedood in het Gaza-gebied.
Richard Peeperkorn
Veel mensen zijn op social media al maanden vooral bezig met posts over de gruweldaden die plaatsvinden in Israël. Echter valt op dat de post met All eyes on Rafah extreem veel vaker voorkomt. Waar komen die woorden vandaan, All eyes on Rafah? Hoewel veel hiphopfans zullen denken aan Tupac Shakur, is het een quote van Richard Peeperkorn van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Hij gaf aan dat ‘all eyes’ keken naar het offensief in Rafah. Waarschijnlijk komt daar All eyes on Rafah vandaan, dat ook op veel protestposters voorbij komt. Verder zien we op de afbeelding besneeuwde bergtoppen en een tentenkamp, waarvan sommige lichtere tenten de woorden All eyes on Rafah spellen.
Interessant detail is dat de afbeelding is gemaakt met een AI-afbeeldingengenerator. Een generator die duidelijk geen idee heeft hoe Rafah eruitziet: het is veel drukker, er wonen immers 1,3 miljoen mensen. De lucht is bovendien niet blauw, maar grijs. Maar toch is het een impactvol beeld, misschien wel juist omdat Rafah er alles behalve zo uitziet op dit moment. De chaos, de pijn, die is niet te zien in dit beeld, maar wel vooral die boodschap, die onder andere werd gedeeld door diverse beroemdheden, zoals Bella Hadid, Aaron Paul, Dua Lipa, Varun Dhawan, Priyanka Chopra Jonas en Nicola Coughlan.
40 miljoen keer gedeeld
Maar vooral ook door tientallen miljoenen onbekende mensen, die allemaal met deze en andere posts proberen te stoppen wat nu al veel te lang doorgaat. Echter worden veel andere posts doordat ze soms geweld tonen geweerd van social media, terwijl deze post wat dat betreft subtieler is en er wel doorheen komt. Bovendien is het gedeeld via de ‘Add Yours’-mogelijkheid, waardoor je het heel makkelijk kunt reposten.
Er wordt wisselend op gereageerd. De één vindt de post niet fair als je daarna vervolgens nog andere Stories post: hoe zijn alle ogen dan op Rafah? De ander zegt dat het geen goede weergave is van de tragedie die daar plaatsvindt, maar er zijn ook mensen die juist vanwege de repostbaarheid denken dat het een enorm impactvolle post is. Wat jij ervan denkt, dat is aan jou, maar dat je hem tegen zal komen op socials, dat is inmiddels vrijwel zeker.
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Verder lezen over Viral
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media29.09.2024