Met meer dan 700 miljoen gebruikers, en inmiddels extra functionaliteiten voor pagina’s, heeft Facebook Messenger veel potentie, investeerders zien dan ook graag dat Facebook hier munt uit gaat slaan. Maar tijdens de call over de verdiensten over Q2 heeft Zuckerberg even aan de handrem getrokken.
Daarin legt hij namelijk uit dat voor zowel Messenger als ook voor WhatsApp hetzelfde “monetization playbook” van toepassing is als dat voor Facebook met de nieuwsfeed het geval was. Laat mensen eerst organisch de interactie aangaan met bedrijven voordat je bedrijven laat betalen om hun klanten te bereiken. Zuckerberg legde het plan als volgt uit:
En dus kwam Facebook in 2007 met Pagina’s voor merken en bedrijven. Een manier waarop merken, bedrijven en organisaties op een gratis manier toch een plek kregen op het sociale netwerk.
Gebruikers werden gevraagd om zich te abonneren op posts van deze bedrijven, merken of organisaties die ze leuk vinden, en middels analytics kregen deze partijen de impact van hun pagina te zien.
En pas toen gebruikers helemaal gewend waren om posts van bedrijven en merken in hun timeline voorbij te zien komen, volgde daar langzaamaan de mogelijkheid om te gaan betalen. Deze “gesponsorde verhalen” bereikten dan ook de vrienden van iemand die al eens interactie had gehad met het betreffende merk of bedrijf.
Uiteindelijk werden er de meer flexibele nieuwsfeed banners, en ook betaalde content geïntroduceerd.
Maar als het gelijk met knipperende banners of betaalde commercials was gestart, had dat gebruikers mogelijk tegengestaan, hadden ze nieuwsfeed gedumpt, en had Facebook zijn toekomstige inkomstenmodel verpest. Maar in plaats daarvan bleef het aantal gebruikers groeien, en die dollars zouden wel komen.
Dat heeft Zuckerberg goed gezien. Met al bijna 1,5 miljard gebruikers weet het sociale netwerk inmiddels per kwartaal zo’n $4 miljard te verdienen.
Dezelfde strategie wordt ook gekozen voor Messenger & WhatsApp. Gebruikers eerst vrijwillig de interactie aan laten gaan met bedrijven. En als het allemaal op rolletjes loopt zullen bedrijven uiteindelijk moeten gaan betalen om die gebruikers te blijven bereiken.
“If it’s still growing fast, don’t choke it with monetization.”