De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met meer dan 700 miljoen gebruikers, en inmiddels extra functionaliteiten voor pagina’s, heeft Facebook Messenger veel potentie, investeerders zien dan ook graag dat Facebook hier munt uit gaat slaan. Maar tijdens de call over de verdiensten over Q2 heeft Zuckerberg even aan de handrem getrokken.
Daarin legt hij namelijk uit dat voor zowel Messenger als ook voor WhatsApp hetzelfde “monetization playbook” van toepassing is als dat voor Facebook met de nieuwsfeed het geval was. Laat mensen eerst organisch de interactie aangaan met bedrijven voordat je bedrijven laat betalen om hun klanten te bereiken. Zuckerberg legde het plan als volgt uit:
Pagina’s
En dus kwam Facebook in 2007 met Pagina’s voor merken en bedrijven. Een manier waarop merken, bedrijven en organisaties op een gratis manier toch een plek kregen op het sociale netwerk.
Gebruikers werden gevraagd om zich te abonneren op posts van deze bedrijven, merken of organisaties die ze leuk vinden, en middels analytics kregen deze partijen de impact van hun pagina te zien.
En pas toen gebruikers helemaal gewend waren om posts van bedrijven en merken in hun timeline voorbij te zien komen, volgde daar langzaamaan de mogelijkheid om te gaan betalen. Deze “gesponsorde verhalen” bereikten dan ook de vrienden van iemand die al eens interactie had gehad met het betreffende merk of bedrijf.
Uiteindelijk werden er de meer flexibele nieuwsfeed banners, en ook betaalde content geïntroduceerd.
If…
Maar als het gelijk met knipperende banners of betaalde commercials was gestart, had dat gebruikers mogelijk tegengestaan, hadden ze nieuwsfeed gedumpt, en had Facebook zijn toekomstige inkomstenmodel verpest. Maar in plaats daarvan bleef het aantal gebruikers groeien, en die dollars zouden wel komen.
Dat heeft Zuckerberg goed gezien. Met al bijna 1,5 miljard gebruikers weet het sociale netwerk inmiddels per kwartaal zo’n $4 miljard te verdienen.
Messenger & WhatsApp
Dezelfde strategie wordt ook gekozen voor Messenger & WhatsApp. Gebruikers eerst vrijwillig de interactie aan laten gaan met bedrijven. En als het allemaal op rolletjes loopt zullen bedrijven uiteindelijk moeten gaan betalen om die gebruikers te blijven bereiken.
“If it’s still growing fast, don’t choke it with monetization.”
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Messenger
Social Media24.11.2023
Deze functie willen we heel graag op WhatsApp
Online06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Social Media20.09.2023
Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app
Social Media25.08.2023
Meta stopt met Messenger Lite
Online21.07.2023
WhatsApp nu een nummer dat niet in je telefoon staat
Social Media27.06.2023
Telegram begint meer op anderen te lijken: krijgt Stories
Social Media05.06.2023
WhatsApp-alternatief Signal weg uit NL als EU beleid aanneemt
Social Media30.05.2023
Je kunt binnenkort een gebruikersnaam kiezen voor WhatsApp
Verder lezen over WhatsApp
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Social Media01.11.2024
WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren
Social Media28.10.2024
WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Online09.09.2024
Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp
Social Media20.08.2024
WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Social Media11.07.2024