Strava heeft voormalig Instagram Business Vice President James Quarles aangetrokken als nieuwe CEO. De App werd in 2009 geïntroduceerd en wordt vooral gebruikt door wielrenners en hardlopers. Het aantal actieve gebruikers groeit snel, Strava zegt iedere 45 dagen zo’n 1 miljoen nieuwe gebruikers te mogen verwelkomen.
Met Strava kun je als sporter je workouts bijhouden en net als bij andere sociale media als Twitter en Instagram, kun je andere sporters volgen. Dat kunnen familieleden en vrienden zijn, maar ook wielrenners als Laurens ten Dam en Steven Kruijswijk delen hun statistieken op Strava. Zelf raak ik erg gemotiveerd van de Strava-updates van YouTube-held Casey Neistat, die bijna iedere dag een run van tussen de tien en vijfentwintig kilometer eruit perst voordat hij aan zijn dag begint.
En het lijkt erop dat Strava zich daar meer op wil gaan richten, die meerwaarde van het delen van statistieken. Vorige week lanceerde het platform ‘Athlete Posts’, unieke content van 36 speciaal geselecteerde atleten die een kijkje achter de schermen van hun leven en sport geven.
“‘Community First’ is een belangrijke waarde van Instagram” zegt de kersverse nieuwe CEO van Strava tegen AdWeek. Maar ook Strava kijkt volgens James naar ervaringen van gebruikers om de waarde te verhogen.
In een Q&A met AdWeek vertelt James onder andere dat Strava veel meer is dan wat het grote publiek denkt; een simpele tracking app. Ze willen een van de grootste sportmerken van de 21ste eeuw zijn. Niet door te investeren in wearables of andere nevenactiviteiten, maar door hun product nog beter te maken dan het nu al is. Volgens James is Strava juist zo populair omdat het zo goed samenwerkt met bijvoorbeeld Apple, om de App in de Apple Watch te integreren. Op dit moment heeft Strava 17.000 partners die gebruik maken van de API van Strava.
En ik denk dat dat ook een van de belangrijkste pluspunten van Strava is, dat iedereen het kan gebruiken. Of je nu loopt met een Garminhorloge, een TomTom een Apple Watch of een Samsung Gear. Of je nu een diehard Nike of Adidas-fan bent. Als je in het bezit bent van een smartphone en/of een sporthorloge, kun je Strava (gratis) gebruiken. Door de toevoeging van sociale aspecten als volgen, segmenten en challenges krijg je bijna een gevoel van Fear of Missing Out als je als fanatiek amateursporter geen Strava gebruikt.
Daarom denk ik dat die wens om een van de grootste sportmerken van de 21ste eeuw te worden echt zo gek nog niet is.
Zelf downloadde ik begin februari – na zes jaar Nike Plus – de Strava App. Nadat ik dit via Instagram wereldkundig gemaakt had, stroomden de volg-verzoeken meteen binnen. Had ik onder een steen gelegen? Gebruikten er zoveel mensen Strava? Inmiddels word ik door ruim zevenhonderd andere sporters op Strava gevolgd en dat zonder ooit een oproep tot volgen te doen. Strava is leuk en dat zien steeds meer mensen.
Ik volg zo’n dertig anderen, familieleden, vrienden, mijn collega’s van DutchCowboys, de redacteuren van Runner’s World én Casey Neistat dus. De App is snel, duidelijk en super makkelijk in het gebruik. De motivatie die ik krijg door het zien van de activiteiten die mijn vrienden doen is heel fijn. Evenals de reacties en de duimpjes omhoog bij mijn trainingen en wedstrijden. Als klapper op de vuurpijl kun je heel makkelijk je statistieken delen met een foto op Instagram.
En dat maakt het klokje weer rond.