Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
YouTube is na jaren te worden beconcurreerd door social media met het plan gekomen om terug te slaan: het komt zelf nu met allerlei sociale media-opties. De nieuwste is YouTube Communities, waarmee het hoopt interacties over meer te laten gaan dan de video’s zelf.
Communities
YouTube schrijft: “Hoewel fans en makers elkaar kunnen vinden in comments en het Community-tabblad, gingen de gesprekken vaak over de nieuwste video of post van een maker. We willen een ruimte creëren waarin gebruikers voor het eerst rechtstreeks met elkaar en de maker kunnen chatten. Dit introduceert een heel nieuw niveau van interactie op YouTube en neemt de druk weg bij de makers om altijd nieuwe content te maken om hun community levendig te houden.”
Wil een creator dus gewoon iets aan zijn fans vragen, of iets mededelen in tekst of een afbeelding, dan kan dat straks dus ook zonder dat er een video aan te pas hoeft te komen. Ook abonnees van het kanaal kunnen zelf dingen posten, wat waarschijnlijk ongeveer zo zal werken als in groepen op Facebook. Het is een logische stap: nu moeten mensen inderdaad al snel naar andere sociale media uitwijken als ze nauwer contact willen met andere volgers van het kanaal of de maker.
YouTube als social medium
Wel heeft niet zomaar elk kanaal ineens een Communities-optie, dit moeten YouTubers waarschijnlijk wel zelf aanvinken of krijgen ze alleen bij een x aantal volgers. In ieder geval hebben de creators de controle: zij kunnen dan in YouTube Studio beheren en modereren.
In eerste instantie is Communities alleen voor abonnees van een kanaal, waarbij creators veel zeggenschap krijgen over wie er mag meepraten en wie niet. Of dat ooit breder wordt dan de abonnees is denkbaar, maar het start eerst hiermee. Mensen kunnen reacties plaatsen in tekst en er foto’s op delen. Volgens Youtube was de test ermee heel succesvol en vonden er diepere gesprekken plaats.
Vanaf 2025
Het heeft het nu onder andere getest binnen een food-kanaal, fitness-kanaal en gaming-kanaal en vanaf begin 2025 wordt YouTube Communies officieel gelanceerd. Vanaf dan wordt het videoplatform dus een stuk socialer, en in plaats van TikTok en X die vooral allerlei dingen van YouTube nadoen, is het nu YouTube dat duidelijk aan zet is. In ieder geval zal het spannend zijn voor Google, dat in het verleden wel vaker dingen heeft gepoogd met social media, maar daar nooit heel groot in is geworden. Het is straks vooral afwachten hoe ver dit sociale aspect gaat en of mensen elkaar niet al voldoende op andere sociale media weten te vinden.
Verder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024