Google is het zat dat mensen YouTube gebruiken voor video’s en dan naar concurrerende services als Facebook en Twitter gaan om die te delen of te praten over wat ze op YouTube gezet hebben. Daarom zijn ze intern bezig met een test genaamd ‘Backstage’ die ervoor moet zorgen dat content-makers op YouTube een robuuster pakket aan tools hebben om de conversatie met hun fans op YouTube te houden en in sommige gevallen zelfs dat video’s alleen maar Backstage, oftewel voor abonnees te zien zijn.
Dat betekent effectief dat er een apart tabje komt waarin YouTubers foto’s, links, tekst en polls kunnen delen met hun fans en waarbij die fans dat ook in hun feeds kunnen zien. De service zou eind dit jaar (misschien wel al binnen een maand of twee) gelanceerd moeten worden, maar Google heeft nog niets aangekondigd en wilde tegenover Venturebeat ook niets bevestigen van de geruchten die nu de ronde doen over Backstage.
Dat gezegd hebbende past deze move natuurlijk prima in het huidige online klimaat, waar iedereen elkaars ideeën pikt en alle services steeds meer op elkaar gaan lijken qua functionaliteit. Of dit nu per se handig of duidelijk is voor ons als gebruikers, is nog maar ten zeerste de vraag, want veel gebruikers beginnen langzaam door de bomen het bos niet meer te zien. We verwachten binnen afzienbare tijd dat Backstage aangekondigd zal worden, dus doe even verbaasd als Google ermee komt, anders is het ook zo lullig.
[Afbeelding © igoror – Fotolia]