Social Media02.01.2019

Year of colour: welke kleuren gebruikte jij het afgelopen jaar op Instagram


Maak je eigen compositie

We zijn weer een jaartje verder op Instagram. En hoewel Instagram nog steeds groeit in populariteit zijn er toch ook de toenemende kritieken over het kopen van fake likes en fake followers. Het mag de pret allemaal niet drukken want bijna iedereen heeft wel even zijn negen meest populaire foto’s bekeken over het afgelopen jaar. En nu is er weer een nieuwe app, Year of Colour waarmee je een mozaïek kunt maken van de populairste kleuren in je Instagram-foto’s. Year of Colour analyseert je foto’s op kleurgebruik van alle gebeurtenissen die je hebt vastgelegd op Instagram en visualiseert deze in een abstract ogende cirkel met gekleurde stippen.

Het is een stukje artwork zoals je zelf nog nooit naar je Instagram foto’s hebt gekeken. De bedenker van de app is Stef Lewandowski die hem in zijn vrije tijd in elkaar wist te hacken. In een interview vertelt hij dat het een optelsom is AI, machine learning, big-data en meer. Het klinkt allemaal ingewikkeld maar wie zal dat verder iets uitmaken. Het resultaat van Year of Colour is in ieder geval origineel genoeg om uit te printen (je kunt ook een poster bestellen). Vooral fervente gebruikers van filters zullen hun voorkeuren wat kleur betreft snel herkennen.

Warme kleuren hebben blijkbaar de voorkeur volgens Year of Colour
Warme kleuren hebben blijkbaar de voorkeur volgens Year of Colour

Year of Colour is leuk om te gebruiken

Je kunt de app vanaf ieder device gebruiken. Om een visualisatie van je Instagram account te maken moet je wel eerst inloggen op je Instagram-account (privacy lijkt keurig te zijn geregeld). Year of Colour werkt overigens alleen voor je eigen Instagram-account(s) conform de spelregels van Instagram. Je zult misschien willen weten wat het kleurgebruik is van populaire accounts, maar dat is conform de privacyregels van Instagram geblokkeerd.

De app is razendsnel want in no-time staat er een prachtige visualisatie van alle berichten uit 2018 op mijn scherm. De app reduceert elk beeld in zes tot negen kleuren en maakt daarvan een patroon van stippen die variëren in grootte op basis van het kleurgebruik van een afbeelding. Ook het aantal likes wordt meegenomen in het algoritme om de populariteit van kleuren te kunnen bepalen. Wie aan het skiën is in de sneeuw met een prachtige blauwe lucht in een rood skipak krijgt een grote blauwe stip en een kleinere rode stip.

Verder heb je de keuze om met behulp van een aantal schuifregelaars en extra opties te bepalen hoe je rapport eruit komt te zien. Opties zijn om het aantal dots te beperken op basis van populariteit, niet-levendige kleuren eruit te filteren of een soort regenboog te maken. Je hebt in ieder geval opties genoeg om ook te kunnen spelen met de door jou gebruikte kleuren. Vergeet niet om even op de playthrough knop te drukken. Hiermee kun je zien hoe jouw voorkeur van kleuren in een jaar is veranderd. Mooi om op deze manier eens naar je bewuste of onderbewuste keuze van kleuren te kijken.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers