Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
We zijn weer een jaartje verder op Instagram. En hoewel Instagram nog steeds groeit in populariteit zijn er toch ook de toenemende kritieken over het kopen van fake likes en fake followers. Het mag de pret allemaal niet drukken want bijna iedereen heeft wel even zijn negen meest populaire foto’s bekeken over het afgelopen jaar. En nu is er weer een nieuwe app, Year of Colour waarmee je een mozaïek kunt maken van de populairste kleuren in je Instagram-foto’s. Year of Colour analyseert je foto’s op kleurgebruik van alle gebeurtenissen die je hebt vastgelegd op Instagram en visualiseert deze in een abstract ogende cirkel met gekleurde stippen.
Het is een stukje artwork zoals je zelf nog nooit naar je Instagram foto’s hebt gekeken. De bedenker van de app is Stef Lewandowski die hem in zijn vrije tijd in elkaar wist te hacken. In een interview vertelt hij dat het een optelsom is AI, machine learning, big-data en meer. Het klinkt allemaal ingewikkeld maar wie zal dat verder iets uitmaken. Het resultaat van Year of Colour is in ieder geval origineel genoeg om uit te printen (je kunt ook een poster bestellen). Vooral fervente gebruikers van filters zullen hun voorkeuren wat kleur betreft snel herkennen.
Year of Colour is leuk om te gebruiken
Je kunt de app vanaf ieder device gebruiken. Om een visualisatie van je Instagram account te maken moet je wel eerst inloggen op je Instagram-account (privacy lijkt keurig te zijn geregeld). Year of Colour werkt overigens alleen voor je eigen Instagram-account(s) conform de spelregels van Instagram. Je zult misschien willen weten wat het kleurgebruik is van populaire accounts, maar dat is conform de privacyregels van Instagram geblokkeerd.
De app is razendsnel want in no-time staat er een prachtige visualisatie van alle berichten uit 2018 op mijn scherm. De app reduceert elk beeld in zes tot negen kleuren en maakt daarvan een patroon van stippen die variëren in grootte op basis van het kleurgebruik van een afbeelding. Ook het aantal likes wordt meegenomen in het algoritme om de populariteit van kleuren te kunnen bepalen. Wie aan het skiën is in de sneeuw met een prachtige blauwe lucht in een rood skipak krijgt een grote blauwe stip en een kleinere rode stip.
Verder heb je de keuze om met behulp van een aantal schuifregelaars en extra opties te bepalen hoe je rapport eruit komt te zien. Opties zijn om het aantal dots te beperken op basis van populariteit, niet-levendige kleuren eruit te filteren of een soort regenboog te maken. Je hebt in ieder geval opties genoeg om ook te kunnen spelen met de door jou gebruikte kleuren. Vergeet niet om even op de playthrough knop te drukken. Hiermee kun je zien hoe jouw voorkeur van kleuren in een jaar is veranderd. Mooi om op deze manier eens naar je bewuste of onderbewuste keuze van kleuren te kijken.
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024