Social Media02.01.2019

Year of colour: welke kleuren gebruikte jij het afgelopen jaar op Instagram


Maak je eigen compositie

We zijn weer een jaartje verder op Instagram. En hoewel Instagram nog steeds groeit in populariteit zijn er toch ook de toenemende kritieken over het kopen van fake likes en fake followers. Het mag de pret allemaal niet drukken want bijna iedereen heeft wel even zijn negen meest populaire foto’s bekeken over het afgelopen jaar. En nu is er weer een nieuwe app, Year of Colour waarmee je een mozaïek kunt maken van de populairste kleuren in je Instagram-foto’s. Year of Colour analyseert je foto’s op kleurgebruik van alle gebeurtenissen die je hebt vastgelegd op Instagram en visualiseert deze in een abstract ogende cirkel met gekleurde stippen.

Het is een stukje artwork zoals je zelf nog nooit naar je Instagram foto’s hebt gekeken. De bedenker van de app is Stef Lewandowski die hem in zijn vrije tijd in elkaar wist te hacken. In een interview vertelt hij dat het een optelsom is AI, machine learning, big-data en meer. Het klinkt allemaal ingewikkeld maar wie zal dat verder iets uitmaken. Het resultaat van Year of Colour is in ieder geval origineel genoeg om uit te printen (je kunt ook een poster bestellen). Vooral fervente gebruikers van filters zullen hun voorkeuren wat kleur betreft snel herkennen.

Warme kleuren hebben blijkbaar de voorkeur volgens Year of Colour
Warme kleuren hebben blijkbaar de voorkeur volgens Year of Colour

Year of Colour is leuk om te gebruiken

Je kunt de app vanaf ieder device gebruiken. Om een visualisatie van je Instagram account te maken moet je wel eerst inloggen op je Instagram-account (privacy lijkt keurig te zijn geregeld). Year of Colour werkt overigens alleen voor je eigen Instagram-account(s) conform de spelregels van Instagram. Je zult misschien willen weten wat het kleurgebruik is van populaire accounts, maar dat is conform de privacyregels van Instagram geblokkeerd.

De app is razendsnel want in no-time staat er een prachtige visualisatie van alle berichten uit 2018 op mijn scherm. De app reduceert elk beeld in zes tot negen kleuren en maakt daarvan een patroon van stippen die variëren in grootte op basis van het kleurgebruik van een afbeelding. Ook het aantal likes wordt meegenomen in het algoritme om de populariteit van kleuren te kunnen bepalen. Wie aan het skiën is in de sneeuw met een prachtige blauwe lucht in een rood skipak krijgt een grote blauwe stip en een kleinere rode stip.

Verder heb je de keuze om met behulp van een aantal schuifregelaars en extra opties te bepalen hoe je rapport eruit komt te zien. Opties zijn om het aantal dots te beperken op basis van populariteit, niet-levendige kleuren eruit te filteren of een soort regenboog te maken. Je hebt in ieder geval opties genoeg om ook te kunnen spelen met de door jou gebruikte kleuren. Vergeet niet om even op de playthrough knop te drukken. Hiermee kun je zien hoe jouw voorkeur van kleuren in een jaar is veranderd. Mooi om op deze manier eens naar je bewuste of onderbewuste keuze van kleuren te kijken.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer