Social Media02.01.2019

Year of colour: welke kleuren gebruikte jij het afgelopen jaar op Instagram


Maak je eigen compositie

We zijn weer een jaartje verder op Instagram. En hoewel Instagram nog steeds groeit in populariteit zijn er toch ook de toenemende kritieken over het kopen van fake likes en fake followers. Het mag de pret allemaal niet drukken want bijna iedereen heeft wel even zijn negen meest populaire foto’s bekeken over het afgelopen jaar. En nu is er weer een nieuwe app, Year of Colour waarmee je een mozaïek kunt maken van de populairste kleuren in je Instagram-foto’s. Year of Colour analyseert je foto’s op kleurgebruik van alle gebeurtenissen die je hebt vastgelegd op Instagram en visualiseert deze in een abstract ogende cirkel met gekleurde stippen.

Het is een stukje artwork zoals je zelf nog nooit naar je Instagram foto’s hebt gekeken. De bedenker van de app is Stef Lewandowski die hem in zijn vrije tijd in elkaar wist te hacken. In een interview vertelt hij dat het een optelsom is AI, machine learning, big-data en meer. Het klinkt allemaal ingewikkeld maar wie zal dat verder iets uitmaken. Het resultaat van Year of Colour is in ieder geval origineel genoeg om uit te printen (je kunt ook een poster bestellen). Vooral fervente gebruikers van filters zullen hun voorkeuren wat kleur betreft snel herkennen.

Warme kleuren hebben blijkbaar de voorkeur volgens Year of Colour
Warme kleuren hebben blijkbaar de voorkeur volgens Year of Colour

Year of Colour is leuk om te gebruiken

Je kunt de app vanaf ieder device gebruiken. Om een visualisatie van je Instagram account te maken moet je wel eerst inloggen op je Instagram-account (privacy lijkt keurig te zijn geregeld). Year of Colour werkt overigens alleen voor je eigen Instagram-account(s) conform de spelregels van Instagram. Je zult misschien willen weten wat het kleurgebruik is van populaire accounts, maar dat is conform de privacyregels van Instagram geblokkeerd.

De app is razendsnel want in no-time staat er een prachtige visualisatie van alle berichten uit 2018 op mijn scherm. De app reduceert elk beeld in zes tot negen kleuren en maakt daarvan een patroon van stippen die variëren in grootte op basis van het kleurgebruik van een afbeelding. Ook het aantal likes wordt meegenomen in het algoritme om de populariteit van kleuren te kunnen bepalen. Wie aan het skiën is in de sneeuw met een prachtige blauwe lucht in een rood skipak krijgt een grote blauwe stip en een kleinere rode stip.

Verder heb je de keuze om met behulp van een aantal schuifregelaars en extra opties te bepalen hoe je rapport eruit komt te zien. Opties zijn om het aantal dots te beperken op basis van populariteit, niet-levendige kleuren eruit te filteren of een soort regenboog te maken. Je hebt in ieder geval opties genoeg om ook te kunnen spelen met de door jou gebruikte kleuren. Vergeet niet om even op de playthrough knop te drukken. Hiermee kun je zien hoe jouw voorkeur van kleuren in een jaar is veranderd. Mooi om op deze manier eens naar je bewuste of onderbewuste keuze van kleuren te kijken.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat