Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”


In gesprek met #spon

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product te schrijven, ook kiezen voor het inzetten van influencers. Dat laatste is echter voor veel bedrijven een soort zwarte doos. Wat kun je verwachten van zo iemand, maar ook: wat mag je verwachten van een influencer? We spraken Koen Dulfer en Eelco Kingma van influencer marketingbureau #spon.

#spon

Koen en Eelco hebben, nadat ze in 2009/2010 begonnen YouTube-video’s te maken, hun strepen binnen dit vak al verdiend. Eelco vlogde, Koen deed sketches en uiteindelijk leerden de twee elkaar digitaal kennen. Ze besloten een bijeenkomst te organiseren voor wat YouTubers, zoals Dusdavid, Dylan Haegens en meer: een evenement genaamd DYTG. Zo werden ze de organisatie achter de grootste online video evenement van Nederland. Dat is ook een van de geheimen van de twee: ze hebben een enorm netwerk van influencers omdat ze een van de eerste in de scene waren en ondertussen vele jaren aan ervaring hebben opgebouwd.

Jullie waren zelf vrij succesvol op YouTube en zeker met het organiseren van die evenementen: waarom dan ook nog met een bureau als #spon op de proppen komen?

Mensen vroegen, door dat evenement, steeds vaker of we ze in contact konden brengen met een bepaalde influencer. Je kunt wel een telefoonnummer geven, maar dat werkt lang niet altijd. We besloten een bedrijf te starten dat brand first werkt: we kijken naar wat een bedrijf wil en wie daarbij zou passen, in plaats van dat we elke keer met dezelfde influencers op de proppen komen. We helpen influencer marketing mogelijk te maken voor allerlei grote bedrijven, juist omdat we graag onze kennis delen over deze wereld. Inmiddels hebben we gewerkt met onder andere Samsung, Disney en SodaStream. Hoewel het vaak via een management loopt die de belangen van een influencer op de eerste plek heeft staan, doen wij het andersom: we zorgen dat we goed begrijpen wat het plan van het bedrijf is, om daar een geschikte influencer bij te vinden en zo de beste resultaten te kunnen garanderen.

Waarom zou je als bedrijf werken met een influencer?

Je kunt veel mensen bereiken op een organische manier, zeker omdat een influencer vaak een bepaalde niche heeft. Hierdoor kun je goed targetten op mensen die binnen de doelgroep zitten die jij als bedrijf wil bereiken. Het is een soort word of mouth on steroids. Een tante die op een verjaardag vertelt dat ze zo blij is met de nieuwe bakker, die bereikt 20 mensen, maar in een video van een influencer heb je meteen 200.000 mensen die dat horen. Vertrouwen is ook heel belangrijk: een influencer is vaak iemand die voor de fans voelt als iemand die heel dichtbij staat, het zit tussen een vreemdeling en de tante in. Je bouwt door video’s te kijken en misschien zelfs interactie te hebben in de reacties, een band op met een influencer: het voelt alsof diegene binnen handbereik is en daardoor neem je eerder iets van ze aan.

Maar wat als een influencer je product helemaal niets vindt? Kun je het sturen?

Door met een duidelijke briefing te werken, proberen we veel mogelijke miscommunicatie te voorkomen. Zo weten beide partijen goed waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Vindt een influencer je product echt slecht, dan kan het erg moeilijk zijn. Er kleeft uiteindelijk altijd een risico aan het koppelen van twee merken. De influencer is een merk en het bedrijf ook, maar het blijft mensenwerk. Niet alleen qua product kan het spannend zijn, maar een influencer kan zich ook zomaar ontpoppen tot een heel vrouwonvriendelijk persoon of ineens gaan delen hoe hij tegen vaccinaties is. Daarom is het belangrijk om influencers te kiezen waarvan je weet wat er voor én achter de schermen speelt.

Waar moet je dan op letten als je een influencer uitzoekt?

Influencers worden vaak gezien als reclameborden. Ga je echter goed met ze in gesprek, dan leer je waar ze enthousiast van raken en dat is de unieke, authentieke content die je zoekt. Als een influencer het alleen voor het geld doet, dan is dat gevaarlijk. Dan loop je kans dat ze de ene week met jou werken en de volgende week met de concurrent. We merken dat er bedrijven zijn die dat wel spannend vinden, maar de meeste bedrijven zijn er wel bekend mee.

Hoe kun je als bedrijf zorgen dat de influencer precies zegt wat jij wenst?

Veel bedrijven vinden het spannend dat ze zelf de kennis niet hebben over influencers, wat ze bang maakt dat ze hun budget door de wc spoelen zonder daar iets voor terug te krijgen. Het is een vrij nieuwe vorm van marketing en als je niet de juiste strategie hebt of duidelijk maakt, dan krijg je niet de boodschap die je wil, of soms krijg je zelfs helemaal geen content. Daarnaast zijn er ook veel minder goede influencerbureaus beschikbaar, die niet weten wat ze doen en daardoor valse beloftes maken. Je moet echt niet zomaar in het diepe springen.

Zorg dus dat je zelf goed weet welke doelstelling je wil bereiken en weet wat je doelgroep is. We vergelijken het altijd met een huis. Als je een huis wil bouwen maar niet weet wat of je een huis van steen of van hout wil hebben, in Groningen of in Amsterdam, een villa of een flat, dan is het lastig eraan te beginnen. Heb je die info wel, dan is het makkelijker. Daarin begeleiden we bedrijven ook: eerst die puzzelstukjes op hun plek. Bij sommige bedrijven is influencer marketing zelfs helemaal de verkeerde tool. Dat kun je maar beter duidelijk hebben.

Daarnaast is het verstandig te beseffen dat influencer marketing geen salestool is. Je hebt wel 7-9 contactmomenten nodig voor mensen een aankoop overwegen. Als je dan één video inkoopt of één Story en verwacht dat dat zichzelf meteen terugverdient, dan kom je van een koude kermis thuis. Mensen gaan niet na één Insta-Story een product kopen van 2.000 euro. Voedsel en drinken misschien wel eerder, want dat koop je sowieso vaker, maar reken maar dat vooral naamsbekendheid mensen over de streep zal halen, niet zozeer één keer in een video van een grote influencer voorbijkomen.

Aan wat voor kosten moeten bedrijven ongeveer denken als ze een influencer inschakelen?

Bij een jaarstrategie is 25.000 euro aan budget vrijmaken realistisch, anders wordt het te kleinschalig. Voor een eenmalige campagne kun je denken aan 10.000 euro, maar het ligt erg aan welke influencer je kiest, welk moment in het jaar, wat voor product je hebt en nog veel meer. Met een beginnende influencer kun je voor één Story voor een paar honderd euro al klaar zijn, maar wil je de grootste influencers van Nederland, dan kijk je al gauw tegen minimaal 20.000 euro aan. We raden sowieso aan om een langere tijd met één influencer te werken. Ambassadeurschap kan heel goed zijn: hoe groter je inkoopt, hoe hoger de korting.

Bereik je met zo’n influencer niet alleen maar jonge mensen die van socials gebruikmaken?

Het is een jong vakgebied en er werken veel jonge mensen in. Het hangt van de influencer af, maar 80 procent van de influencers raakt mensen onder de 35 jaar. Je ziet wel dat het snel omhoog schiet: op TikTok zijn steeds meer mensen van 25 jaar en ouder aanwezig. Wist je dat jongeren eerder een commerciële social media-video afkijken dan op televisie een commercial? Zo effectief is het dus.

Heb je een vraag aan de mannen van #spon? Zij zijn overtuigd dat ze elke vraag over influencer marketing kunnen beantwoorden. Laat nu jouw vraag achter op ons Instagram-kanaal @dutchcowboys.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Influencers

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Verder lezen over TikTok

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Welke Nederlandstalige TikTok-accounts zijn de moeite waard om te volgen? We noemen 8 grappige TikTok-accounts voor Nederlandse comedy.

Social Media11.10.2024

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie