Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
We hebben er al uitgebreid over geschreven: de advertentie-boycot van bedrijven op Facebook. Wat dit gaat betekenen voor het platform op lange termijn weten we natuurlijk nog niet, maar of het echt blijvende schade aan zal richten is maar de vraag. Reclameboycots hebben een lange traditie, zo lezen we in een opiniestuk op de website Politico, en die hebben niet geleid tot grote (imago)schade. Toch lijkt het effect nu behoorlijk groot.
Werknemers in opstand
Niet alleen adverteerders boycotten het platform, inmiddels zijn er ook werknemers van Facebook in opstand gekomen. Zij organiseerden een virtuele ‘Facebook walkout’ nadat het bedrijf besloot om het omstreden bericht van president Trump te laten staan op het platform. Het einddoel van de boycot is om CEO Mark Zuckerberg te dwingen om alle berichtgeving rondom vaccins, antisemitisme, geweld en racisme beter te checken en eventueel bestraffen en de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.
Gevolgen van de boycot voor Facebook
Zeker in de Verenigde Staten wordt de boycot van Facebook dagelijks breed uitgemeten in alle media. Een ding is zeker: het geeft de social media gigant ook enorm veel aandacht. Wat ook zeker is: de Stop Hate For Profit campagne slaat aan. En dat interpreteren de media op verschillende manieren.
Je zou kunnen zeggen dat het opvallend is dat de adverteerders nu pas ontdekken dat het op Facebook altijd al wemelt van het nepnieuws en hatelijke comments. Dat weten ze natuurlijk allang en al die tijd zijn ze blijven investeren in het platform door volop te adverteren. Toch is het aannemelijker dat dit ook juist voor de bedrijven die reclame maken een goede manier is om bij het publiek in een positief daglicht te komen.
Financieel gezien is juli 2020 voor Facebook de ‘beste’ maand voor een boycot. De zomermaand is altijd al rustiger en er is een recessie gaande.
Adverteerders hebben Facebook nodig
De boycot lijkt er niet toe te lijden dat Facebook echt actie onderneemt of dat publiek het platform massaal verlaat. Door nooit meer te adverteren op het platform lopen adverteerders inkomsten mis. Ze hebben Facebook eigenlijk gewoon nodig. Naast Google is er nooit eerder een advertentieplatform geweest met zo’n enorm bereik als Facebook. Als bedrijf of merk je doelgroep zo gericht bereiken zonder social media daarbij te betrekken is onmogelijk.
Dus hoe mooi de campagne ook is, heel lang zal het naar verwachting niet duren. Naast alle grote bedrijven die zijn gestopt met adverteren zijn er nog genoeg kleine adverteerders actief. Het grootste deel van de advertentie-inkomsten haalt Facebook zelfs op bij de miljoenen kleine en middelgrote bedrijven. Volgens sommige analisten zou de financiële impact van deze boycot in juli een verlies betekenen van 5 procent op jaarbasis.
Wanneer gaat Zuckerberg nu echt excuses aanbieden?
De kans is groot dat Zuckerberg binnenkort gaan buigen en zijn excuses aan zal bieden voor de dubieuze berichtgeving. Er zal een nog concreter en strenger beleid worden ingezet om nepnieuws aan te pakken en oproepen tot geweld zullen in alle gevallen sneller herkend en verwijderd moeten worden. Wanneer dat het geval is, zullen veel adverteerders waarschijnlijk weer terugkeren naar het platform. In 2017 en 2019 kampte YouTube met een adverteerdersboycot vanwege ongewenste video’s die naast advertenties stonden. Toen dit eenmaal werd aangepakt door de videodienst kwamen de adverteerders massaal terug. Of dit op Facebook straks ook gebeurt is speculatie, we houden de berichtgeving nauwlettend in de gaten!
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Mark Zuckerberg
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media30.09.2022
Personeelsstop bij Meta: ontslagen ook niet ondenkbaar
Vermogen van Zuck en waarde Meta meer dan gehalveerdMetaverse20.08.2022
Zuckerberg: de avatars van het metaverse worden heus beter
Social Media14.09.2021
Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden
Entertainment31.12.2019
De 10 beste films van de jaren 10
Social Media01.05.2019
Facebook krijgt grote facelift en legt meer focus op evenementen en groepen
Blauwe balk gaat verdwijnenSocial Media25.04.2019
Eigen podcast voor Facebook-CEO Mark Zuckerberg
Twee afleveringen van 'Tech & Society' gelanceerdVerder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024