De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Snapchat gaat de beurs op. Met Snap Inc.’s IPO (initial public offering) in het verschiet moet het bedrijf relatief kritieke details over hun business bekend maken en daar valt het een en ander uit te leren. Voor adverteerders en marketeers zit er veel informatie verborgen in de data die nu vrijkomt.
Dagelijkse gebruikers
Het geeft als eerste een goed idee over hoe goed het gaat met Snapchat. Er zijn 158 miljoen dagelijkse gebruikers die de app gebruiken. Dat komt niet in de buurt van de meer dan 1,2 miljard die Facebook elke dag heeft, maar nog steeds een solide cijfer. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat er in september al 153 miljoen gebruikers waren. De groei is dus minimaal en de reden is volgens Snap zelf voornamelijk concurrentie van bijvoorbeeld Instagram.
Actieve (semi-)jeugd
Het zal geen verrassing heten dat het gros van de Snapchat-gebruikers aan de jonge kant is. Specifiek zijn de gebruikers tussen de 18 en 34 jaar oud. De mensen onder de 25 kijken gemiddeld zo’n 20 keer per dag of er nog iets nieuws te zien is en spenderen zo een half uur in de app. Boven die leeftijd kijken ze iets vaker dan tien keer per dag voor een totaal van 20 minuten. Snap waarschuwt wel dat de doelgroep wispelturig is en dus zomaar zou kunnen verdwijnen van de service.
Advertenties
Snap stelt dat het niet meevalt om grote advertentiepartijen zich te laten committeren aan de dienst. Er zijn nog geen deals en de kans is aanwezig dat die ook niet gesloten gaan worden in de nabije toekomst. Ook maakt het bedrijf zich zorgen over adverteerders die een samenwerking met Snapchat als les gebruiken en die kennis vervolgens gaan uitbuiten bij de concurrent.
Succesvol
De omzet van Snapchat is in 2016 gestegen naar 400 miljoen dollar, flink meer dan de 60 miljoen van het jaar er voor. Er werd echter nog steeds geen winst gemaakt, vanwege de investering in het advertentieplatform. Dat werpt echter wel zijn vruchten af, want de gesponsorde campagnes worden goed bekeken.
Een aantal voorbeelden werden in de IPO gegeven, zoals influencer Amy Pham, wiens advertentie door 30 procent van de gebruikers werd bekeken en die de traffic naar haar website verdubbelde. Ook Starbucks heeft het goed gedaan met een campagne die 117 miljoen views heeft opgeleverd. Advertenties op Snapchat werken dus, goed om te weten als je het platform als marketeer wil gebruiken.
Camera vs. App
Of Snap zal blijven inzetten op de Snapchat app is echter nog maar de vraag, want het bedrijf zegt zelf dat de toekomst in camera’s zit en de Spectacles zijn al een geslaagd eerste experiment in dat segment. De kans bestaat dus dat Snap de hardware-kant uit gaat in de toekomst. Nog even gebruik maken van het platform dus, nu het nog kan.
[Afbeeldingen © Snap]
Verder lezen over Beurs
Online11.01.2024
Bitcoin ETF’s zijn goedgekeurd: ‘Geen oké voor Bitcoin zelf’
Online10.01.2024
Bitcoin-koers stijgt en daalt razend snel door nepnieuws
Online09.01.2024
Wat is een Bitcoin ETF en wat doet het met de koers?
Gaming12.12.2023
RIP E3: over uit met de gamebeurs – de 10 leukste E3-momenten
Gadgets01.09.2023
De vijf gekste gadgets van IFA 2023
Gaming31.03.2023
E3 gaat niet door: dit is wat dat eigenlijk betekent
Events25.02.2023
Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch
Gaming31.01.2023
Iedereen skipt: wat blijft er over van de grote gamebeurs E3?
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024