Social Media07.07.2020

Wat betaal je een influencer?


Zo sluit je de beste deal

Influencer marketing. Lastig, toch? Steeds meer bedrijven laten hun producten en diensten promoten door influencers. Dit kunnen bijvoorbeeld bloggers of vloggers zijn. Op social media zien we ook in 2020 de invloed van influencers gigantisch groeien, en dan met name op Instagram. Maar wat betaal je zo’n influencer nu precies? In dit blog leggen we je uit waar je op moet letten en hoe je de beste deals sluit!

Influencer marketing

Als we het hebben over influencer marketing roept de vergoeding altijd de meeste vragen op. Waarschijnlijk omdat het nog een beetje natte vingerwerk betreft. Alsof je naar de markt gaat en daar op zoek gaat naar de beste deal met wat handjeklap. Toch hoeft het niet lastig te zijn om je als bedrijf in de influencer wereld te begeven. Zo zijn er wat standaard zaken waar je altijd rekening mee kunt houden. Of je nu een klein of groot budget hebt, je kunt altijd rendabele samenwerkingen aan gaan met influencers!

influencer-marketing
influencer-marketing

Welke factoren bepalen de tarieven?

Ga je aan de slag met influencer marketing en op zoek naar passende gezichten voor jouw merk? Dan zijn er verschillende factoren die de tarieven bepalen of kunnen beïnvloeden:

Volgers

Een logische: het aantal volgers dat de betreffende influencer heeft, is zeker van invloed op de mogelijkheden en tarieven. Je kunt een nano-influencer met 5k volgers niet vergelijken met een influencer als NikkieTutorials met maar liefst 14.1 miljoen volgers. Hoe meer volgers, hoe meer aandacht en hoe meer waarde elke vorm van content heeft.

Engagement

Het engagement (of betrokkenheid percentage) van een influencer geeft een goede inschatting van het potentiële aantal fans dat je kunt bereiken. Simpelweg omdat niet alle volgers worden bereikt door het algoritme en ook niet alle volgers zich bezig houden met wat er wordt gepost. Het percentage aan engagement is wat ons betreft nog belangrijker dan het aantal volgers. Je hebt namelijk niets aan niet relevante volgers, maar wel veel aan fans die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de content die de influencer deelt.

Type content

Natuurlijk is ook het type content van belang. Je kunt je voorstellen dat het meer inspanning kost om een volledige YouTube video in elkaar te zetten dan een Instagram Story te maken. Bepaal van te voren welke deliverables je graag wilt zien, en leg deze voor. Laat dit ook afhangen van de kwaliteiten van de influencer en maak gebruik van hun meest populaire platformen. Zo kan het zijn dat je bij de ene samenwerking voor een blog kiest, en bij de andere juist enkel social media platformen inzet.

Type influencer

Ook het type influencer dat je kiest, kan invloed hebben op de tarieven en beloningen. Ben je vooral op zoek naar de kleinere influencers met een loyale fanbase? Of ga je voor een bekende Nederlander? Hier zit een groot verschil in. De kleine influencer is bezig met het opbouwen van zijn of haar reputatie. Grote kans dat hier een kleinere beloning tegenover staat dan bij een doorgewinterde BN’er. Ook zal een bekende influencer niet altijd gelijk de ruimte hebben om aan jouw campagne te kunnen werken waardoor je misschien niet direct aan de slag kunt.

influencer-manieren-betalen
influencer-manieren-betalen

Manieren van uitbetalen

Er zijn verschillende manieren om een influencer uit te betalen in ruil voor zijn of haar content. Natuurlijk is geld een voor de hand liggende, maar wist je dat er ook andere manieren zijn om een influencer te belonen?

Geld

Als de ruimte er is, dan is geld de meest aantrekkelijke beloning voor een influencer. Je betaalt ze voor hun dienst. Simpeler kan niet. Vind je het lastig om te bepalen wat je dan precies moet betalen? Wij sommen onze richtlijnen voor een aantal platformen voor je op. Ga vooral ook in gesprek met de betreffende influencer en onderhandel! Soms kan het bijvoorbeeld helpen om hen eerst een voorstel te laten doen.

Instagram: 20 euro per post en per 1.000 followers

Facebook: 15 euro per post en per 1.000 followers

YouTube: 50 euro per video en per 1.000 subscribers

Blog: 50 euro per post en per 1.000 unieke bezoekers

Commissie

Je kunt ook werken op commissie. Geef de influencer bijvoorbeeld een persoonlijke kortingscode om te promoten en geef hier een percentage aan commissie op. Zo snijdt het mes aan twee kanten: jij profiteert van de promotie van jouw product, de influencer van de bijkomende commissie.

Tip: zorg er voor dat de aangeboden commissie ook aantrekkelijk genoeg is. Denk dan aan een percentage tussen de 5 en 25% afhankelijk van wat voor type product de influencer moet promoten.

Gratis product(en)

Heb je een beperkt budget? Dan kun je gratis producten weggeven. Vraag in ruil voor een product bijvoorbeeld content in de vorm van een review, een video of meerdere social media posts. Afhankelijk van de waarde van het product kun je meer of minder deliverables met de betreffende influencer afstemmen.

Is er meer ruimte in budget? Dan kun je natuurlijk ook een combinatie maken van gratis producten en een beloning of commissie.

Evenementen

Organiseer je evenementen die relevant zijn om door influencers te laten promoten? Geef ze dan als ‘betaling’ het evenement cadeau. Dit kan in combinatie met de bijbehorende reis, hotelovernachting en andere luxe voorzieningen zijn. Je zorgt zo dat de influencer een unieke ervaring heeft! Door samen met je influencer een evenement of reis mee te maken kun je tegelijkertijd ook een langdurige relatie met elkaar opbouwen, als dit gewenst is natuurlijk.

Case study: introductie van robotstofzuigermerk ZACO

Met een influencer campagne introduceren we het nieuwe innovatieve robotstofzuigermerk ZACO (voorheen iLIFE) in Europa. Voor deze campagne zijn we op zoek gegaan naar een groep influencers die een robotstofzuiger uit de lijn van 10 verschillende robots intensief wilden testen.

De beloning is in de vorm van een gratis product: de betreffende robotstofzuiger die ze gaan testen. In ruil hiervoor maken de influencers content op Instagram, Instagram Stories, Facebook en op hun (relevante) blogs. Ook hangt er een commissie aan vast: de influencers ontvangen een persoonlijke kortingscode om te delen met hun fans. Voor iedere aanschaf met hun kortingscode ontvangen ze een commissie van 5%. Dit maakt een dergelijke samenwerking extra aantrekkelijk!

case-study-zaco-robotstofzuigers
case-study-zaco-robotstofzuigers
zaco-robotstofzuigers-samenwerking
zaco-robotstofzuigers-samenwerking

Influencer marketing uitbesteden?

Weet je niet waar je moet beginnen, heb je een sparringpartner nodig of besteed je influencer marketing liever helemaal uit? Dat snappen we heel goed. Dan helpen wij, Red Banana, online partner van Dutch Cowboys, je graag verder! Wij zijn als online media specialisten dag in dag uit bezig met de groei van jouw merk. Neem contact op met onze social media managers voor alle mogelijkheden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Influencers

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Verder lezen over Instagram

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Verder lezen over TikTok

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Welke Nederlandstalige TikTok-accounts zijn de moeite waard om te volgen? We noemen 8 grappige TikTok-accounts voor Nederlandse comedy.

Social Media11.10.2024

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie