Social Media10.11.2020

​Waarom sociale media de wereld feitelijk kapot kunnen maken!


In de afgelopen jaren zijn er vanuit verschillende bronnen artikelen in de media verschenen waarin wordt gesuggereerd ‘dat sociale media de wereld kapot maken’. Dit komt enigszins merkwaardig over voor een medium dat aan het begin van het vorige decennium nog de belofte uitdroeg om mensen dichter bij elkaar te brengen. Rond 2010 beloofden sociale media nog om alles en iedereen met elkaar te verbinden om hiermee wereldwijd ongelijkheid en uitbuiting tegen te gaan. De huidige claim dat sociale media de wereld kapot maken, is derhalve fors. Teneinde hierover meer duiding te ontwikkelen, heb ik besloten om deze claim nader te onderzoeken. Aan de hand van enkele fenomenen welke onlosmakelijk verbonden zijn met sociale media tracht ik een en ander duidelijker in beeld te krijgen.

De welbekende negatieve effecten van sociale media

Tegenwoordig is het algemeen bekend dat er op sociale media voor het merendeel geluks- en jubelmomenten worden gedeeld. Hiervan is tevens bekend dat deze een negatief effect kunnen hebben op mensen die minder goed in hun vel zitten. ‘Fear of Missing Out’ vormt een ander welbekend effect van sociale media. Uit angst om berichtjes of nieuwtjes te missen, checken mensen min of meer dwangmatig hun sociale media-accounts. Daarvan is genoegzaam bekend dat dit kan leiden tot onrust, angstgevoelens en in extreme gevallen zelfs tot burnout. Tenslotte bestaat er nog het overbekende dilemma van een gebrek aan privacy op grond van de gebruikersvoorwaarden van sociale media. Deze fenomenen mogen inmiddels bekend verondersteld worden bij het merendeel van de gebruikers van sociale media. Ze brengen echter vooral potentiële effecten teweeg op de schaal van individuele gebruikers. Dergelijke effecten zijn zeker niet ontwrichtend genoeg om de wereldwijde maatschappelijke verhoudingen te kunnen schaden. Niettemin worden deze fenomenen in veel gepubliceerde artikelen aangewezen als bron van al het kwaad.

Hoe sociale media echt de maatschappelijke verhoudingen onder druk zetten

De claim ‘dat sociale media de wereld kapot maken’ blijkt in veel artikelen grotendeels te zijn gebaseerd op eerder genoemde oppervlakkige fenomenen. Een combinatie van kennis en intuïtie vertelde mij echter dat dergelijke verhalen verband moesten houden met een dieper liggend en grotendeels onzichtbaar fenomeen. Een dieper liggend fenomeen waar nog maar weinig auteurs daadwerkelijk de vinger op hebben weten te leggen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat zij zonder meer aanvoelen dat er iets speelt, echter zonder precies te kunnen zeggen wat er scheelt. Een fenomeen bovendien dat de eerder genoemde oppervlakkige fenomenen in alle opzichten versterkt en merkwaardig genoeg toch enigszins ongrijpbaar blijft. We zullen later in dit artikel zien dat deze ongrijpbaarheid waarschijnlijk met de aard van het beestje te maken heeft.

In het vervolg van dit artikel bespreek ik daarom exclusief een fenomeen dat hoogstwaarschijnlijk wel degelijk de kracht heeft om onze wereldwijde maatschappelijke verhoudingen te kunnen schaden. Dit onder veel mensen nog relatief onbekende en onderbelichte gevaar van sociale media zou namelijk weleens een significant risico voor onze wereldwijde maatschappelijke verhoudingen kunnen inhouden!

Geen apocalyps, maar wel een serieus gevaar

Tenslotte mag het effect van waarschuwingen en bewustwording in relatie tot een dergelijk fenomeen niet onderschat worden. Een aanzienlijk deel van het maatschappelijke effect van sociale fenomenen schuilt namelijk in de relatieve onbekendheid. Het feit dat een sociaal fenomeen zichtbaarder wordt, betekent tevens dat wij er beter mee kunnen leren omgaan! Ik kan eenieder daarom geruststellen, de apocalyps is hiermee nog niet in zicht. Niettemin betreft het een digitaal fenomeen dat erg goed in de gaten moet worden gehouden.

<i>Dollars</i>
Dollars

Op sociale media draait alles om advertentiebelangen

De opmaak, inrichting en het gebruik van sociale media richten zich volledig op het optimaliseren van het tonen van advertenties aan gebruikers. Het verdienmodel van sociale media zoals Facebook, Instagram, Youtube, Twitter e.d. is namelijk gebaseerd op het tonen van het liefst zo veel mogelijk advertenties aan zo veel mogelijk gebruikers. Immers elke klik of elke view betekent inkomsten uit advertenties voor de technologiebedrijven. In zoverre is er weinig nieuws onder de zon. Feitelijk is dit ook voor traditionele media geen onbekend verdienmodel. Echter, omdat sociale media wezenlijk anders functioneren dan traditionele media kan het verdienmodel van sociale media potentieel leiden tot grootschalige maatschappelijke beïnvloeding.

Interactieve content verandert objectief in subjectief

Deze potentiële maatschappelijke beïnvloeding heeft alles te maken met het feit dat sociale media interactief zijn. Dat wil zeggen dat sociale media zich aanpassen aan het gedrag en het profiel van elke afzonderlijke gebruiker. Dit vormt het belangrijkste verschil met traditionele media. Daar wordt iedereen in principe geconfronteerd met dezelfde advertenties. Weliswaar afhankelijk van voor welke media en content een type gebruiker kiest, maar de advertenties volgen altijd de content. Ook op sociale media richten advertenties zich op het type gebruiker. In zoverre is er dus geen wezenlijk verschil. Echter, daarnaast wordt ook de aangeboden content zelf interactief aangepast aan de interesses van de gebruiker, teneinde hem of haar zo lang mogelijk actief te houden op het platform en dus zoveel mogelijk advertenties te tonen. Deze interactieve content maakt nu juist dat er een volkomen nieuw speelveld ontstaat. Interactieve content heeft namelijk de kracht om objectieve meningsvorming te veranderen in subjectieve meningsvorming. Waarom dit het geval is, wordt door mij hieronder nader uitgelegd.

Op sociale media volgt de content in zekere zin de advertenties

Volgen op traditionele media de advertenties dus de content, op sociale media volgt de content in zekere zin de advertenties. Dit houdt in dat om zo lang en zo veel mogelijk advertenties aan de gebruiker te kunnen tonen de content zich vaak aanpast aan de potentiële interesses van de gebruiker. De interesses van de gebruiker kunnen o.a. worden gebaseerd op zoekgeschiedenis, contacten, klikgedrag en leestijd. In de praktijk betekent dit dat een gebruiker binnen zijn of haar tijdlijn en zoekresultaten doorgaans wordt geconfronteerd met content die goed bij hem of haar past. Tijdlijnen en zoekresultaten verschillen daardoor substantieel per profiel of gebruiker en zijn hierdoor nauwelijks objectief te noemen. Doordat veel gebruikers zich hiervan onvoldoende bewust zijn, kan dit onbedoeld leiden tot de bevestiging of de versterking van bestaande overtuigingen. Objectieve meningsvorming kan vanwege dergelijke interactieve content daarom onbewust uitmonden in subjectieve zelfversterkende meningsvorming.

In de veronderstelling namelijk dat gebruikers denken zichzelf objectief te informeren, wordt hen steevast bekende, min of meer eendere subjectieve content voorgeschoteld op grond van hun eerdere gedrag en hun bekende profiel. Bij diegenen die daarvoor gevoelig zijn of zich volledig verlaten op hun sociale media kan bepaalde stereotype content gemakkelijk leiden tot alsmaar bevestigde overtuigingen. Iemand die nog maar zelden wordt geconfronteerd met tegengestelde meningen of belangen raakt er al vrij snel van overtuigd dat zijn of haar mening de enige juiste is.

De sterk giftige angel van sociale media

Het digitale fenomeen van interactieve content die in zekere zin de advertenties volgt, vormt de sterk giftige angel van sociale media zoals Facebook, Instagram, Youtube, Twitter e.d. Deze giftige angel blijkt zelfs in staat om wereldwijde maatschappelijke verhoudingen te schaden. Bekendste voorbeelden hiervan zijn de mogelijke beïnvloeding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 door Cambridge Analytica en Russische trollen, potentiële radicalisering vanwege IS-video’s, de opkomst van QAnon, de huidige opmars van het complotdenken en de recent ontstane bewapeningscultuur onder Europese jongeren als gevolg van Drillrap-video’s. Het digitale fenomeen van interactieve content bezit namelijk de potentie om iedere gebruiker grotendeels onbewust zijn of haar potentiële bubbel of parallelle werkelijkheid te verschaffen. Sinds 2016 is het steeds duidelijker geworden dat dit leidt en kan leiden tot polarisatie van het maatschappelijke debat en beïnvloeding van maatschappelijke processen op een voorheen ongekende schaal.

De sociale effecten van interactieve content op maatschappelijke processen zijn hoogstwaarschijnlijk nooit als zodanig voorzien door de technologiebedrijven. Het vormt eerder een onbedoeld bijeffect van de digitale technologie en de advertenties achter interactieve content. Een bijeffect dat pas zichtbaar werd met de ongekende schaal en reikwijdte van sociale media tegenwoordig. Niettemin vormt het tegelijkertijd het meest sluipende en misschien wel meest gevaarlijke fenomeen van sociale media van dit moment. Een fenomeen dat rechtstreeks blijkt in te kunnen grijpen op de vrije meningsvorming, het maatschappelijke debat en zelfs op politieke ontwikkelingen.

<em>Algoritme<\/em><em>n<\/em>
Algoritmen

De toepassing van kunstmatige intelligentie binnen sociale media

Interactieve content bestaat in zijn elementaire beginselen uit een vorm van kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie in een vooralsnog vrij basale vorm. Dat betekent dat deze intelligentie op dit moment met name bestaat uit door slimme programmeurs voorgeprogrammeerde algoritmen. Echter, zelfs in deze basale vorm blijkt het al in staat om volstrekt onvoorspelbaar in te grijpen op maatschappelijke processen. Er wordt vaak gewaarschuwd voor de toekomstige gevolgen van kunstmatige intelligentie. Nu blijkt dat we hiervoor niet persé naar de toekomst hoeven te kijken. De vroegste gevolgen van kunstmatige intelligentie tekenen zich namelijk reeds af met de toepassing van interactieve content binnen sociale media.

Merkwaardig genoeg blijft dit fenomeen vooralsnog relatief ongrijpbaar voor veel auteurs die over de negatieve gevolgen van sociale media schrijven. Daarmee bedoel ik te zeggen dat zij zonder meer aanvoelen dat er iets speelt, echter zonder precies te kunnen zeggen wat er scheelt. Dit moet ongetwijfeld te maken hebben met de aard van het beestje. Kunstmatige intelligentie en intelligente algoritmen laten zich blijkbaar niet zomaar intuïtief duiden of herkennen. Dit vormt een extra reden om hier als maatschappij heel alert op te zijn.

Kunstmatige intelligentie in de vorm van interactieve content

De polarisering door kunstmatig geschapen interactieve content vormt nadrukkelijk een groter probleem dan de polarisering die het min of meer natuurlijke gevolg is van onze massale toegang tot sociale media. Onder omstandigheden dat iedereen laagdrempelig zijn of haar mening op sociale media kan posten, kan een dergelijke vrije toegang op zichzelf namelijk al leiden tot een zekere mate van polarisering. Daarmee zullen we echter noodgedwongen moeten leren leven. Sociale media zijn immers niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Kunstmatig geschapen interactieve content op sociale media betreft echter een basale vorm van kunstmatige intelligentie. Daarmee is een digitaal fenomeen van een volstrekt andere orde in het leven geroepen. Gezien de potentiële maatschappelijke effecten zou een ongebreideld gebruik hiervan binnen sociale media aan banden moeten worden gelegd. In essentie kan het namelijk het effect hebben van een collectief vormgegeven individuele hersenspoeling. Zeg het maar, zitten we daar echt op te wachten?

De wijze waarop sociale mediabedrijven hierop vooralsnog ingrijpen, wordt gekenmerkt door incidentenmanagement en brandjes blussen. Meestal wordt risicovolle zelfverspreidende content pas onder maatschappelijke of politieke druk geweerd. Een dergelijke aanpak helpt natuurlijk niet om het eigenlijke probleem van de interactieve content op te lossen. Censuur is niet de oplossing van een veel dieper geworteld probleem. Interactieve content moet worden gezien als een wolf in schaapskleren die onschuldige randverschijnselen kan verheffen tot risicovolle middle- of zelfs mainstream. Polarisering, radicalisering en extremisme kunnen hiervan het directe gevolg zijn. Willen we daadwerkelijk afwachten tot kunstmatige intelligentie een hogere vlucht neemt en vervolgens ontdekken hoe onze sociale media hierdoor nog wezenlijker worden beïnvloed? Dit betreft een puur retorische vraag, het antwoord zou onder alle omstandigheden ‘NEE’ moeten zijn!

De onvoorspelbare maatschappelijke gevolgen van interactieve content

De schaal en reikwijdte van sociale media hebben inmiddels zo’n omvang bereikt dat ze aantoonbaar leiden tot onvoorspelbare beïnvloeding van maatschappelijke processen wereldwijd. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van de toepassing van kunstmatige intelligentie in de vorm van interactieve content op sociale media. Sociale media mogen daarom niet langer weglopen voor hun verantwoordelijkheid bij het ontstaan en het uiteindelijk tegengaan van dergelijke negatieve maatschappelijke effecten. Waar nodig moet worden ingezet op aanpassing van de achterliggende digitale systemen door de technologiebedrijven en eventueel zelfs op overheidsregulering waar dergelijke aanpassingen niet snel of niet adequaat genoeg verlopen.

Handelen voordat het te laat is

De explosieve combinatie van interactieve content, algoritmen en kunstmatige intelligentie binnen sociale media en de onvoorspelbare maatschappelijke gevolgen daarvan moeten wij als maatschappij daadwerkelijk vrezen. Precies dát is waarom sociale media het sociale weefsel van onze maatschappij mogelijk beschadigen. Precies dát is waarom sociale media de wereld kapot kunnen maken. Daarom moeten wij nu handelen, voordat het te laat is!

Dit artikel is geschreven door Art Huiskes (onderzoeksjournalist).

[Fotocredits © holwichaikawee, Feodora, peshkova – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Verder lezen over Twitter

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Social medium X komt naar je televisie

Met de X-app kun je posts lezen op je televisiescherm en er ook eventueel zelf een schrijven, al zal het van je televisiebediening afhangen of dat ook daadwerkelijk de (grote) moeite waard is.

Social Media04.09.2024

Social medium X komt naar je televisie

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Het is een vreemde situatie, maar na alles wat er al de laatste jaren rondom Musk gebeurt is het ook weer niet verbazingwekkend.

Social Media27.08.2024

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie