Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
TikTok blijft experimenteren met advertenties om het platform zo winstgevender te maken. Daar zal je wat van merken, want er komen meer bekende koppen voorbij op het platform. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.
Reclamemakende AI-avatars
Het gaat om avatars die met generatieve AI zijn gemaakt, maar die wel door creators zijn worden beheerd. Het is dus niet zo dat TikTok op eigen houtje zomaar een AI-variant van een creator maakt en daar vervolgens allerlei commerciële boodschappen aan hangt. Het gaat echt om een tool voor creators, waarmee ze zelf advertenties en branded content kunnen maken. Ook bepalen zij in hoeverre anderen hun AI-avatar kunnen gebruiken.
Het lijkt een goede tussenweg die het herkenbaar voor volgers kan maken dat iemand reclame maakt. Normaal doe je dat immers vaak met je eigen gezicht, waardoor de scheidslijn tussen oprechte en commerciële content vaak wat vervaagt. Door een AI-avatar te gebruiken, kunnen mensen direct zien dat het om een advertentie gaat: mits de maker het uiteraard niet gebruikt voor gewone content.
Stockfotografie
Je TikTok-AI-avatar wordt dan een soort variant van jouzelf. En dat geldt niet alleen voor creators, maar ook voor bedrijven die bijvoorbeeld met creators werken of hun mascotte willen gebruiken. Daarnaast zijn er ook stock-avatars, wat wat meer ‘vanille’ foto’s zijn van echte acteurs die betaald zijn om zich voor deze stockfotografie te lenen. Hiermee kun je als bedrijf wat menselijke overkomen, zonder dat je hierbij zelf iemand hoeft in te huren of een medewerker bereid hoeft te vinden.
Creators krijgen tot slot ook iets dat AI Dubbing heet, waarmee je content in tien verschillende talen kunt laten vertalen. Dit zijn onder andere Engels, Japans, Spaans en Koreaans, maar Nederlands zit hier hoogstwaarschijnlijk als kleine taal niet tussen. In ieder geval is het een handige tool voor creators die een groter publiek willen bereiken: zeker mensen die zelf het Engels niet machtig zijn, al wordt ook vaak opgemerkt dat lokale content ook heel goed werkt: niet alles hoeft altijd maar ‘international’ te zijn.
TikTok-verbod
TikTok maakt zich verder op voor het verbod dat op poten is in de Verenigde Staten. Als ByteDance TikTok niet verkoopt, dan wordt het verboden in de USA, omdat het land bang is voor de inmenging van de Chinese overheid. In Nederland is nog helemaal geen sprake van dit soort wet- en regelgeving.
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Advertising11.12.2024
AI-bedrijf adverteert in San Francisco: ‘Neem geen mensen meer aan’
Technology10.12.2024
Sora de toekomst van AI-videocreatie
Een baanbrekende introductieAutomotive10.12.2024
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie
Video09.12.2024
Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online06.12.2024
OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media10.12.2024
‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’
Social Media09.12.2024
Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder
Social Media06.12.2024
5 redenen om Bluesky te gebruiken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Verder lezen over TikTok
Social Media10.12.2024
‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024