Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.
Het consumentenrecht biedt consumenten regels die de rechten en de plichten van consumenten binnen het handelsverkeer vastleggen. Hierdoor zijn consumenten in beginsel beschermd tegen willekeur en ondermaatse dienstverlening door aanbieders van producten en diensten. Bekende voorbeelden zijn contractbepalingen, opzegbepalingen en garantiebepalingen die consumenten behoeden voor vormen van uitbuiting door aanbieders. De huidige privacywetgeving vormt eveneens een belangrijk onderdeel van deze consumentenbescherming. Er is vrijwel niemand die er aan twijfelt dat dergelijke regels bijzonder nuttig zijn om consumenten te beschermen.
Hoe is het gesteld met consumentenrecht binnen sociale media platforms?
De meest in het oog springende onderwerpen rondom sociale media platforms verhouden zich de afgelopen jaren tot de privacywetgeving. Met de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is er een serieuze eerste stap gezet op het vlak van sociale media platforms en consumentenbescherming. Andere belangrijke vormen van consumentenbescherming echter, welke gegarandeerd zijn binnen het handelsverkeer, ontbreken vooralsnog binnen sociale media platforms. De sociale media platforms kunnen daarom naar believen omgaan met individuele gebruikers, in zoverre dit maar niet raakt aan de uitgangspunten van de AVG.
De belangrijkste oorzaak daarvan lijkt in eerste instantie te liggen aan het feit dat sociale media platforms grotendeels gratis dienstverlening aanbieden. Deze aanname is echter pertinent onjuist. Het is namelijk niet het gratis karakter dat het consumentenrecht binnen dergelijke platforms ernstig in de wielen rijdt.
Traditioneel consumentenrecht faalt binnen sociale media platforms
De belangrijkste reden dat het binnen sociale media platforms grotendeels ontbreekt aan consumentenbescherming is dat er binnen het traditionele consumentenrecht van oudsher nauwelijks regels zijn opgesteld ten aanzien van het huishoudelijk reglement van aanbieders van producten en diensten. De consumentenbescherming richt zich bij uitstek op de kwaliteit van de primaire producten en de primaire dienstverlening. Geenszins op de duurzame toegang tot aanbieders en de persoonlijke bejegening/gedragsveiligheid, zoals het weren van pestgedrag en andere onacceptabele gedragsuitingen, door aanbieders.
Terwijl bovengenoemde aspecten, naast de privacyaspecten, de belangrijkste onderwerpen zijn waarover je als consument in conflict kan raken met sociale media platforms. Denk daarbij aan aspecten als toegang, tijdelijke of permanente verbanning (uitsluiting) en het (onvoldoende) weren van pestgedrag en andere onacceptabele gedragsuitingen.
Traditioneel consumentenrecht kijkt niet voorbij primaire producten en dienstverlening
Binnen het traditionele consumentenrecht wordt niet gesproken over toegang of juist de ontzegging van toegang, noch over de persoonlijke bejegening/gedragsveiligheid van klanten binnen een winkel of een bedrijf. Daartoe geldt sec het huishoudelijk reglement van een winkel of een bedrijf. Geredeneerd vanuit het traditionele consumentenrecht zijn er immers meer dan genoeg andere winkels of bedrijven die een eender product of dienstverlening aanbieden. Qua sociale media platforms is deze keuzevrijheid echter een stuk minder voor de hand liggend. Er bestaan namelijk maar een heel beperkt aantal sociale media platforms die precies dezelfde landelijke of internationale dekking aanbieden.
Het consumentenrecht moet zich uitbreiden tot relevante bepalingen binnen het huishoudelijk reglement van sociale media platforms
Doordat binnen sociale media platforms jouw duurzame toegang en jouw persoonlijke bejegening/gedragsveiligheid in essentie het belangrijkste product en dienstverlening zijn geworden, faalt het traditionele consumentenrecht. Het traditionele consumentenrecht ziet immers slechts jouw persoonlijke profiel en jouw berichtenservice als toepasselijk product en dienstverlening. Daaraan heeft ook de AVG nauwelijks iets veranderd. Jouw duurzame toegang en jouw persoonlijke bejegening/gedragsveiligheid worden daarmee grotendeels veronachtzaamd binnen het huidige consumentenrecht.
Er is dringend behoefte aan een nieuwe vorm van Europees consumentenrecht
Als gevolg hiervan moet het Europees consumentenrecht zich dringend uitbreiden tot relevante bepalingen binnen het huishoudelijk reglement van sociale media platforms. Waar individuele issues met betrekking tot een huishoudelijk reglement binnen het traditionele consumentenrecht gemakkelijk kunnen worden opgevangen door gelijksoortige bedrijven, is hiervan voor sociale media platforms feitelijk geen sprake.
Issues met betrekking tot het huishoudelijk reglement van sociale media platforms dienen daarom ondervangen te worden binnen een nieuwe vorm van Europees consumentenrecht. Anders staan gebruikers van dergelijke platforms er alleen voor en blijven ze in zekere zin rechteloos op het gebied van toegang, uitsluiting en persoonlijke bejegening/gedragsveiligheid binnen sociale media platforms.
[Fotocredits – oatawa © Adobe Stock]
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Verder lezen over Wetgeving
Nieuws03.10.2024
Waarom goede tattoos steeds duurder worden
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online17.05.2024
Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EUCybercrime30.04.2024
Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Marketing01.04.2024