Twitter is aanzienlijk minder populair geworden als social medium als het gaat om adverteren. Grote merken zoals Dyson en Mazda trekken hun advertenties op het platform terug. Dat komt omdat het algoritme van Twitter ervoor zorgde dat de advertenties van deze merken voorbij kwamen bij tweets over kinderpornografie en andere zaken die het daglicht niet verdragen.
Twitter weet zich als social medium goed staande te houden, ondanks dat er zoveel concurrentie heerst. Het pakt het over het algemeen slim aan: het kopieert niet constant TikTok of Instagram en tegelijkertijd is het in de basis nog steeds heel erg hetzelfde als toen het begon. Een slimme zet, want ondanks dat de blauwe vogel het zeker wel moeilijk heeft gehad, is het er nog steeds. Het gesteggel met Elon Musk over de overname daargelaten: dat heeft uiteindelijk immers nog niet zo veel invloed op hoe Twitter werkt.
Toch werkt Twitter niet altijd perfect: diverse bedrijven hebben besloten hun marketingbudget elders uit te geven. Ze willen niet geassocieerd worden met de tweets waar hun advertenties soms bij verschenen. Reuters laat weten dat het om ongeveer dertig grote adverteerders gaat die stoppen met geld steken in het social medium. Het opmerkelijke is namelijk dat het euvel vrij makkelijk verholpen zou moeten kunnen worden.
De tweets waar het om gaat bevatten namelijk vaak ook echt woorden die je al alert zouden moeten maken, zoals ‘verkrachting’. Dat geldt echter niet voor alle tweets, bij sommigen stond bijvoorbeeld ‘teen/child-content’. Aan de andere kant zou er eigenlijk een alarmering moeten zitten op elk gebruik van dat woord, ook al kom je dan ook veel tweets tegen die wel correct zijn, het algoritme zou het er contextueel gezien wel uit moeten kunnen halen.
Dat doet het op dit moment echter duidelijk nog niet. Desondanks geeft Twitter als antwoord op de problematiek aan dat het een zerotolerancebeleid voert wanneer het om de seksuele uitbuiting van kinderen gaat. “Twitter werkt nauw samen met zijn partners en klanten om dit incident te onderzoeken en we zullen maatregelen nemen om te zorgen dat dit niet weer gebeurt.”
Advertenties zijn de enige inkomstenbron van Twitter, naast mondjesmaat de nieuwe abonnementsvorm Blue die het enige tijd geleden in Engelssprekende landen lanceerde. Het is al niet een heel gemakkelijk medium om flink op te adverteren, juist omdat het niet allerlei extra functies heeft en door de jaren heen redelijk basic is gebleven. Hierdoor zou het bedrijf extra voorzichtig moeten zijn, maar dat is tot op heden dus nog niet helemaal gelukt. Is het deze grote bedrijven nu voor altijd kwijt? Dat zal echt liggen aan de veranderingen die ze kunnen doen aan hun algoritme en de snelheid waarin ze die doorvoeren. Het moet in ieder geval echt stappen ondernemen, want onder die bedrijven waarvan de advertenties naast vreemde tweets worden geplaatst zijn ook Coca Cola en Disney: de écht gigantische bedrijven der aarde.