Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Ondanks het Cambridge Analytica-schandaal, de niet altijd even sterk optredende ceo Mark Zuckerberg en de vele ‘doorstuurposts’ over privacy en waarom je beter van het platform af kan gaan, heeft Facebook pas nu voor het eerst in zijn geschiedenis een afname in dagelijkse gebruikers.
Dagelijkse gebruikers
Dat wijzen de cijfers van het vierde kwartaal van 2021 uit. Facebook is veel dagelijkse gebruikers kwijt, maar waaraan? De kans is groot dat dat is aan andere social media, want ondertussen blijft bijvoorbeeld TikTok maar groeien. Wat ook opvalt aan de cijfers, is dat de advertentiegroei ook minder groot is dan het bedrijf had geanticipeerd. De aandelen hebben een duik genomen van 20 procent (en dat is 200 miljard dollar dat in één keer is verdwenen).
Het grootste probleem is de Verenigde Staten, waar Facebook 1 miljoen dagelijkse gebruikers verloor. Dat is erg lastig, want juist de Verenigde Staten is één van de belangrijkste markten voor adverteren voor Facebook. Tegelijkertijd lieten WhatsApp en Instagram, andere bedrijven van moederbedrijf Meta, in het vorige kwartaal ook geen geweldige cijfers zien: daar was geen groei te bespeuren. Waarschijnlijk ligt het vooral aan de jonge gebruikers, die zeker door het toch wat stilstaande Facebook vaker uitwijken naar onder andere TikTok.
Niet dat Facebook nu meteen moet worden doodverklaard, want het bedrijf ging in dagelijks actieve gebruikers van 1,930 naar 1,929 miljard. Bovendien is het bedrijf momenteel druk doende met het metaverse, waardoor de innovatie waarschijnlijk vooral in dat platform zit, in plaats van van één van de oudste social media die we kennen. Bovendien verdient moederbedrijf Meta nog steeds bakken met geld: het harkte 40 miljard dollar aan winst binnen vorig jaar. Dat verdient het vooral door de advertenties.
Tegelijkertijd heeft Meta veel kostenposten, vooral nu het zich buigt over het metaverse. De augmented- en virtual reality brillen die worden gemaakt, de verdere initiatieven rondom het metaverse en Quest kosten veel geld. De Reality Labs-divisie, wat praktisch het metaversegedeelte is van Meta, verloor 10,2 miljard dollar in één jaar tijd, tegen een omzet van 2,3 miljard dollar. Zou de VR-bril die het later dit jaar wil gaan uitgeven gaan helpen? Het wordt nogal een high-endtoestel, dus de verwachting is dat veel mensen daar zeker in coronatijd helemaal geen geld voor beschikbaar hebben.
Metaverse
Nogmaals, het feit dat de dagelijks actieve gebruikers zo teruglopen, hoeft niet de dood van het platform te betekenen. Wel breekt er een spannende tijd aan voor Zuckerberg en co, want het kan tussen nu en de echte aftrap van het metaverse eigenlijk juist meer geld gebruiken voor de ontwikkeling, in plaats van minder. Blijft het slechts bij een wat moeilijke tijd voor Facebook, een soort stilte voor de metaversestorm, of kan Meta het tij keren voor zijn platform waar het allemaal mee begon?
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024