Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruiker 11 tot 14 dollar per maand moeten betalen om zijn of haar Facebook-netwerk advertentievrij te maken.
Voor 14 dollar per maand geen advertenties meer op Facebook. Klinkt voor velen als een interessante optie. Zuckerberg zelf gaf tijdens de hoorzittingen in de Senaat aan dat Facebook in principe gratis blijft. Mijns inziens kan het ook niet. De inkomsten van het aantal betalende gebruikers zal immers niet de inkomsten uit advertenties kunnen compenseren. Let wel Facebook verdiende aan advertentie-inkomsten in Amerika met haar 239 miljoen Amerikaanse gebruikers maar liefst 19,9 miljard dollar. Dit is op dit moment het enige verdienmodel van Facebook. Het is overigens ook verre van realistisch om te denken dat iedereen zomaar zal overgaan op een betaald account. Natuurlijk hoeven we geen medelijden met Zuckenberg te hebben maar deze business case met minder inkomsten en grotere uitgaven krijgt hij niet dicht.
Premium diensten
Ik geloof wel dat Facebook in de komende maanden nieuwe (premium) diensten zal uitrollen. Of je hiermee de advertenties niet meer te zien krijgt is natuurlijk sterk de vraag.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Advertising06.02.2018
Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024